طرح تولید سیست و بیوماس آرتمیا

آرتمیا (میگوی آب شور) موجود کوچکی است که در آب‌های لب شور تا آب‌های خیلی شور که جانوران دیگر قادر به زندگی در آن آب‌ها نیستند، زندگی می‌کند و به‌عنوان غذای زنده در مراحل لاروی میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی آرتمیا

از ویژگی‌های مثبت برای پرداختن به این کسب ‌و کار می‌توان به مواردی همچون عدم نیاز به سرمایه اولیه بالا، قیمت پایین غذای آرتمیا، امکان وجود صادرات و سوددهی مناسب طرح اشاره کرد.

البته پرداختن به هر کسب ‌و کاری علاوه بر ویژگی‌های مثبت، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد که در این زمینه می‌توان به مواردی همچون مشکلات مربوط به اخذ مجوزها، مشکلات فروش، حضور مافیا و واسطه‌گران این حوزه، واردات بی‌رویه سیست و بیومس آرتمیا، صید و فروش غیرمجاز و مشکلات مربوط به اخذ تسهیلات اشاره کرد که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش، هدایت و پشتیبانی کارشناسان میدون، پس از رفع موانع به کار تولید می‌پردازند.

همه‌چیز درباره آرتمیا زنده

آرتمیا زنده جوان و بالغ در آبزی‌پروری جز مواد غذایی محسوب می‌شوند که روزبه‌روز بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. دلیل این‌همه استقبال از این موجود مقرون‌به‌صرفه در درجه اول مربوط به ارزش غذایی آن است، این سخت­پوست حدود ۵۵ درصد پروتئین دارد و چربی آن ۴ تا ۲۰ درصد است؛

بنابراین به عنوان یک منبع پروتئینی قوی در تغذیه ماهی و میگو می­تواند به رشد این موجودات کمک کند. همچنین در کنار پروتئین، چربی‌های این موجود از نوع اسیدهای چرب ضروری هست. دومین ویژگی که آرتمیا زنده را وارد سبد خرید مزارع پرورش موجودات آبزی کرده است؛ قابلیت هضم بالای آن هست، بدین ترتیب که آرتمیا زنده که به‌عنوان منبع بزرگی از پروتئین تغذیه می‌گردد، با نسبت زیادی در اختیار موجودات آبزی قرار می‌گیرد. مزیت سوم این جاندار راحت شکار شدن آن است. برای آبزیان شکار موجودات زنده و استفاده از آن‌ها بسیار مطلوب‌تر از مواد غذایی زنده است. آرتمیا زنده با توجه به این سهل الشکار بودن آن، به‌راحتی در دسترس موجود قرارگرفته و مواد مغذی لازم را به آن‌ها می‌رساند.

البته قابل‌ذکر است؛ ارزش غذایی اینان بر اساس سویه آن­ها متفاوت است. هر سویه قطر سیست مخصوص به خود را دارد، همچنین سرعت رشد و مقاومت در مقابل دماهای بالا از عواملی هستند که در بین سویه­ها تفاوت معنی­داری دارند.بیومس آرتمیا PH قلیایی را می­پسندند و در PH حدود ۹ با سختی کربناتی بالای ۱۰ تکثیر مناسبی دارند. در محیط‌هایی با PH و سختی کمتر نیز قادرند البته به فعالیت خود ادامه دهند.لاروها و پست لاروهای میگوهای پنائیده از مشتری­های دائمی بیومس آرتمیاها می­باشند.میگوهای آب‌های شیرین دومین گروه از طرفداران آرتمیاها هستند که یک رژیم غذایی موفق برای آن‌ها با استفاده از آرتمیاها تکمیل می‌شود.ماهی‌های دریایی دسته سوم از مصرف‌کننده‌ها می­باشند که لارو آن‌ها برای مدت‌زمان طولانی از آرتمیاها استفاده می­کنند.ماهیان آکواریومی نیز به مصرف‌کنندگان این نوع از جانوران پیوسته­اند.

آرتمیا دریاچه ارومیه

استفاده از کلمه آرتمیا اولین چیزی که به ذهن ما می‌آورد آرتمیا دریاچه ارومیه است. نوعی که به‌صورت طبیعی در دریاچه ارومیه پرورش می­یابد و در دو جنس نر با طول ۳۸.۱۲ و ماده ۳۵.۱۶ میلی‌متر موجود است که نسبت به بقیه گونه­ها بزرگ‌تر است. در کنار این طول بدن ارزش غذایی این‌گونه واقعاً بالاست؛ ۹۳.۴ درصد چربی و ۲۵.۵۲ درصد پروتئین دارد. آرتمیا ارومیه اسید چرب ضروری کمتری نسبت به بقیه دارد؛ بنابراین برای ماهیان شیرین مناسب هستند. قطر سیست گونه ارومیه متوسط است. اندازه این قطر در تغذیه لارو میگوها مهم است، چون باید متناسب با قطر لارو میگوها باشد. با توجه به مواردی که برای گونه دریاچه ارومیه ذکر شد، کاملاً کیفیت خوب آن مشهود است.

کاربرد آرتمیا در آبزی پروری

آرتمیا در اوایل قرن دهم میلادی با معرفی آرتمیا دریاچه ارومیه به‌عنوان اولین بار در اسناد علمی در دنیا شناخته شد. این سخت‌پوست کوچک که در میان انبوهی از شوری دریاچه ارومیه جان سالم به در برده است؛ خود به‌عنوان یک ماده غذایی عالی برای موجودات دریایی چون ماهی و میگو و سخت­پوستان دیگر مطرح است و نوع بالغ آن در دو گونه دوجنسی و بکرزا دیده می­شود. آرتمیایی که ما در دریاچه ارومیه با آن مواجه هستیم، نوع دوجنسه آن هست که طول بدنش به ۱۰ میلی‌متر می‌رسد. غلظت نمک در این دریاچه وطنی ۳۳۲ گرم بر لیتر است که غیر از این سخت­پوست موجود زنده دیگری در آن نمی‌تواند زندگی کند. امروزه با توجه به ارزش غذایی این موجود و اهمیت تغذیه آن برای مزارع پرورش ماهی و میگو در کشورمان، عده­ای اقدام به پرورش این سخت‌پوست کوچک در استخرهای خاکی با درجه شوری ۸۰ تا ۱۲۰ گرم در لیتر کرده­اند. بدین ترتیب پرورش آرتمیا به‌عنوان یکی از مشاغل سود ده درزمینهٔ شیلات مطرح هست. البته قابل‌ذکر است؛ حد بالای تحمل شوری که این جاندار سخت­پوست در آن قادر به زندگی است ۲۴۰ ppt است.

اگر بخواهیم درباره محیط زندگی آرتمیا صحبت کنیم و اقلیمی که این موجود برای زندگی خود انتخاب می­کند سخن بگوییم؛ موجودی سخت‌جانی است که در همه نوع دریاچه­ای داخلی و استخرهای ساحلی نمکی با انواع یون­ها می‌تواند زندگی کند و از جلبک­های تک‌سلولی و به‌طورکلی از ذرات کوچک‌تر از ۵۰ میکرون برای تغذیه استفاده کند. البته تحقیقاتی بر روی تغذیه این موجودات انجام‌شده است تا بتوانند جایگزین­های مناسب و اقتصادی برای جلبک­ها بیایند، جایگزین‌های تغذیه‌ای برای پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی منجر به سهولت بیشتر و سوددهی بالاتری در پرورش آن‌ها می­شود.درجه حرارت مطلوب برای رشدونمو این جانداران ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

سرمایه تولید آرتمیا

برای تولید ۱ تن بیومس آرتمیا و ۶۰ کیلوگرم سیست آن، میزان کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۸۵.۳ میلیون تومان است که ۸۱.۳ میلیون تومان به هزینه‌های ثابت و ۴ میلیون تومان نیز به سرمایه در گردش اختصاص می‌یابد. انتظار می‌رود پس از گذشت یک سال، ۱ تن بیومس آرتمیا برداشت شود. با فرض اینکه قیمت فروش عمده بیومس و سیست برداشت شده در زمان فروش به ترتیب ۴۵ و ۲۵۰ هزار تومان باشد، میزان کل فروش سالانه ۶۰ میلیون تومان خواهد بود و در نتیجه نرخ سوددهی به دست آمده از این کسب و کار ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود. قابل ذکر است که سالانه، ۳ دوره پرورش آرتمیا در این طرح انجام می‌شود. تقریباً پس از ۲ سال، می‌توان شاهد بازگشت کل سرمایه‌گذاری بود. در این طرح فرض بر این است که فرد متقاضی طرح، خود دارای ۱۰۸۵۲ مترمربع زمین می‌باشد و هزینه‌ای بابت زمین پرداخت نمی‌کند.

فروش سیست آرتمیا

آرتمیا هم مانند هر موجود زنده­ای دارای چرخه زندگی می‌باشد که با تولد آن از تخم و یا تولد از مادر به‌صورت زنده­زایی شروع می­شود. سیست آرتمیا مرحله­ای از زندگی آرتمیا بالغ هست که در شرایط سخت و بحرانی به وجود می‌آید و تا زمانی که شرایط خشکی بر آن حاکم باشد، در همین حالت سیست که حالت خواب آن است باقی می‌ماند و مراحل جنینی را طی نمی­کند و درزمانی که شرایط مساعد گشت و در آب غوطه­ور شد، فرم سیست هم‌زمان با شروع متابولیسم شروع به تغییر می­کند؛ اول به کره کامل تبدیل می­گردد، سپس بعد از طی ساعاتی پوسته آن می­شکند، لارو آرتمیا متولد می­گردد، در مرحله لاروی، آرتمیا ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکرومتر است و بعد از گذشت ۱۴ روز، درصورتی‌که شرایط مطلوب باشد، آرتمیا بالغ می­شود.

این موجود سخت‌پوست قابلیت هضم بالایی دارد. سیست که پوسته سخت آن شکسته شد، از مواد غذایی بسیار محبوب برای تغذیه آبزیان است. به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۸ در آمریکا، سیست آرتمیا را در قوطی بسته‌بندی کرده و هر کیلوگرم را از ۲۷ تا ۵۶ دلار می­فروختند. کسانی که مزارع بزرگ آبزی‌پروری دارند؛ به علت ارزش غذایی که آرتمیا دارد، اقدام به خرید عمده می‌نمایند و یا خود شخصاً اقدام به تکثیر و پرورش این موجود می­کنند، هنگام خرید عمده قطعاً به قیمت مناسب‌تری خرید اتفاق می­افتد و با توجه به سهولت نگه‌داری تا مدت­ها خیال خودشان را از خرید سیست راحت می‌کنند و یا به علت کشت راحت آن‌هم تولیدکننده هستند و هم فروشنده.

کد آسیک مرتبط با صنعت تولید سیست و بیوماس آرتمیا

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک پودر یا پلت آرتمیا جهت تغذیه آبزیان : ۱۵۳۳۵۱۲۳۶۵

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سیست و بیوماس آرتمیا

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

بزرگ‌ترین زیستگاه طبیعی آرتمیا

دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین زیستگاه طبیعی آرتمیا، مطرح است که در گذشته نیاز کشور به این موجود (آرتمیا) از طریق دریاچه ارومیه تأمین می‌شد ولی در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، حجم آب دریاچه تا حدود یک دوم کاهش یافته است و در نتیجه شوری آن تا دو برابر افزایش یافته است و شرایط دریاچه برای زیست آرتمیا با مشکل مواجه شده است، به طوری که تراکم سیست و بیومس آرتمیا در این دریاچه به شدت کاهش یافته است و قابل بهره‌برداری نمی‌باشد و نیاز کشور به آرتمیا از طریق واردات رفع می‌شود.

اگر به هر دلیلی واردات آرتمیا در کشور متوقف شود، تکثیر و پرورش میگوی آب شور، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی در کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.

وضعیت واحد های فعال تولید سیست و بیوماس آرتمیا

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز کد آیسیک اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا نمودار واحدهای فعال این محصول نا مشخص میباشد.

وضعیت واردات و صادرات سیست و بیوماس آرتمیا

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خرید آرتمیا باکیفیت
خرید آرتمیا امروزه به‌قصد تأمین مواد غذایی میگوها، ماهی‌ای دریایی و آب شیرین و ماهی‌های زینتی انجام می‌گیرد. ارزش غذایی که آنها دارند سبب شده است منبع غذایی ارزان‌تری نسبت به مواد سنتتیک با همین ارزش غذایی باشند. خرید آرتمیا در ۵ مرحله از زندگی او انجام می­گیرد که هر مرحله مزایای خاص خود را دارد. مرحله اول که اتفاقاً مشتریان بسیاری هم دارد؛ مرحله سیست آرتمیا هست که پوسته آن شکسته شده است در این مرحله تمام مواد میکروبی و مواد سمی رویه سیست از جنین با شکسته شدن پوسته جدا می­شود؛ اما مشکلی که در این میان وجود دارد مربوط به عدم شناور شدن آن­هاست که تغذیه از این موجودات را برای بعضی از لاروهای ماهیان دریایی سخت می­کند؛ اما مزارع پرورش میگو با چنین مشکلی روبرو نیستند.

مرحله بعدی در زندگی آرتمیا که مشتریان خاص خود را دارد؛ ناپیلوس تازه از تخم درآمده است. لاروهای به‌دست‌آمده یا به‌صورت یک­باره و یا به‌صورت مرحله­ای وارد مخزن پرورش آبزیان می­شوند. نگهداری لاروها برای طولانی‌مدت و استفاده تدریجی از آن‌ها سبب مصرف شدن مواد غذایی باقیمانده تخم می‌شود، درنتیجه کیفیت ماده غذایی کاهش می‌باید. همچنین به‌مرورزمان بزرگ‌تر که می‌شوند خاصیت سهل الشکار بودن آن‌ها کاهش می­یابد؛ درنتیجه برای تغذیه لاروهای ماهی­ها نامناسب می­شوند. البته شما می‌توانید بعد از خرید در مرحله لاروی تا ۴۸ ساعت با نگهداری در دمای ۴ درجه از رشد آن‌ها جلوگیری کنید.

مرحله متاناپلوس مرحله بعدی است که خریداران مشتاق آن هستند. در این مرحله به ناپیلوس­های تازه متولدشده قبل از اینکه برای تغذیه آبزی­ها استفاده گردند، غذا داده می­شود تا از گرسنگی نمیرند. گذشته از این اندازه بزرگ آن‌ها سبب محدودیت استفاده برای همه آبزی‌ها می‌شود. البته باگذشت زمان ارزش غذایی متاناپلوس­ها افزایش می­یابد. آرتمیاهای جوان و بالغ در دو مرحله دیگر از زندگی این موجود هستند که برای تغذیه آبزیان استفاده می­شوند. آرتمیا بالغ منبع غنی از اسیدهای آمینه حساب می­شود، اندازه آن بزرگ است و برای مزارع پرورش میگو و ماهیان زینتی بسیار کاربرد دارد. 

تأمین انواع آرتمیا در ایران آرتمیا

پرورش آرتمیا با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی که برای پرورش انواع ماهی‌ها و میگوها در روزهای اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است؛ به‌عنوان صنعتی مطرح است که نه‌تنها قیمت تولیدشده این نوع محصولات را می­تواند کاهش دهد، بلکه بر قیمت کلی تأثیرگذار باشد؛ و البته در کنار آن به خوداشتغالی و همین‌طور ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم برای افرادی دیگری منجر ‌شود که به کاهش بیکاری بسیار کمک‌کننده است. از طرف دیگر به علت پرورش ساده آرتمیا در مزارع خاکی و سطح تحمل بالا به آب‌شور، مناطق وسیعی از کشورمان که در کویر واقع‌شده‌اند، محل مستعدی برای پرورش این موجودات هستند. در کنار این موارد، به این نکته توجه کنید که این سخت‌پوست کوچک به‌عنوان منبع غذایی عالی برای ماهی­های قزل‌آلا که عمده مصرف ایرانیان است نیز توانسته است، جایی برای خود باز کند؛ بنابراین با توجه به مزارع متعدد پرورش ماهیان قزل­آلا، بازار فروش این سخت­پوست به وسعت کل کشورمان است. امروز ما بیشتر از قبل نیاز به استفاده از امکانات خدادادی کشورمان داریم. لذا در این راستا ایران آرتمیا در کنار عرضه انواع آرتمیا به‌صورت فراوری و زنده و در مراحل مختلف پرورش در راستای اشتغال‌زایی بیشتر آماده کمک به راه‌اندازی مزارع پرورش آرتمیا با تأمین مواد اولیه، مشاوره و فروش نیز هست.

‘آرتمیا’ سخت پوستی ریز است که تمام ذرات کمتر از ۵۰ میکرون را تغذیه و در آبهای بسیار شور زندگی می کند. آرتمیا در ایران در دریاچه های ارومیه، مهارلو، تشک، بختگان و آبگیرهای نوق رفسنجان، کال شور گناباد و حوض سلطان قم وجود دارد.از آرتمیا که قیمت هر کیلوگرم آن در بازارهای جهانی با توجه به کیفیتش حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰دلار است در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان استفاده می شود.

 

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید سیست و بیوماس آرتمیا

ظرفیت تولید سالیانه :  ۴ تن سیست و ۸ تن بیوماس آرتمیا
نرخ برابری دلار : ۲۷۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۱۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۲ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۷.۲ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۲ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز