طرح تولید ورق pvb

طرح تولید ورق pvb

ورق pvb یا شیشه لمینت نوعی شیشه ایمنی است که شامل دو یا تعداد بیشتری از لایه های شیشه همراه با لایه های طلق PVB طی یک فرآیند ترکیبی فشار و دما به وجود می آید.طلق PVB با ضخامتهای مختلف که کاربردی ترین آنها mm 0.38 و mm 0.76 و mm 1.52 می باشد جهت ساخت انواع شیشه های لمینت بکار می رود.
وجود طلق های PVB در میان دو لایه شیشه باعث می شود که شیشه پس از شکستن فرو نریزد و ذرات شیشه خرد شده به صورت چسبنده به طلق نگهداشته شده و از جدا شدن و پخش شدن آنها در محیط جلوگیری شود به همین جهت استفاده از شیشه های لمینت در ساختمانهای مرتفع در جلوگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی مثل زلزله و آتش سوزی که باعث فرو ریختن شیشه های معمولی و سکوریت می شود بسیار موثر است.
همچنین یکی از مزیت های شیشه های لمینت این است که می توان چندین نوع شیشه را به صورت همزمان در لایه های مختلف آن بکار برد و کارآیی شیشه ها را افزایش داد.

تاریخچه ورق pvb

سال ۱۹۰۳ توسط یک شیمیدان فرانسوی بنام “ادوارد بندیکناس” بصورت تصادفی اختراع شد، وی در هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشه‌ای پوشش داده شده با نیترات سلولز(نوعی پلاستیک) بعد از شکست متلاشی نشده و قطعات شکسته شده بصورت پیوسته در کنار یکدیگرباقی‌ماندند.
شیمیدان فرانسوی از این مشاهده الهام گرفت و از آن جهت تهیه شیشه لمینت استفاده نمود. ازاین اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد بکاربردن شیشه لمینت را درصنعت خودرو سازی آغاز کرد.

ویژگی های ورق pvb

به همین دلیل استفاده از ورق pvb در ساختمان‌هایی با ارتفاع بالا در جلوگیری از خطرات احتمالی ازجمله آتش‌سوزی و زلزله نیز می‌تواند بسیار حیاتی باشد. استفاده از چندین نوع شیشه در لایه‌های مختلف از دیگر مزیت‌های مهم شیشه لمینت می‌باشد که باعث افزایش کارایی این نوع شیشه لمینت می‌شود.
علاوه برافزایش ایمنی این نوع شیشه‌ها، می‌توان به عایق بودن آن‌ها در برابر صدا نیز اشاره کرد. با توجه به مهم بودن آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ برطرف کردن این موضوع نیز می‌تواند برای افرادی که در صنعت معماری دستی دارند، بسیار جالب‌توجه باشد.
همچنین تلق بکار رفته در این محصول باعث کنترل اشعه ماورای بنفش نیز می‌شود. در شیشه لمینت های تولید شده، با افزایش ضخامت لایه میانی، میزان عایق بودن این شیشه‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش افزایش می‌یابد که این امر نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد داخل منزل داشته و مانع از کاهش تدریجی رنگ فرش‌ها و مبلمان توسط نور خورشید می‌شود.

تولید ورق pvb

کاربرد ورق pvb

این شیشه به دلیل مقاومت بالایی که دارند نوعی شیشه امنیتی محسوب میشوند و علاوه بر استفاده از آنها در ساختمان های مسکونی( که به عنوان نوعی عایق صوتی و متریالی برای روئیت فضای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند؛) در سایر مکان ها از جمله فرودگاه ها, اماکن اداری و تجاری, فروشگاه های زنجیره ای, ویترین صرافی ها و طلا فروشی ها و دیگر مکان ها و نیز به عنوان کف دکوراتیو در ساختمان ها کاربرد دارد.
شیشه های نشکن به عنوان شیشه اتومبیل نیز مورد استفاده قرار میگیرد زیرا به دلیل خاصیت کشسانی شیشه میزان خسارت ناشی از شکستن آن در هنگام تصادف کاهش می یابد و امنیت راننده را فراهم میسازد. علاوه بر آن از این نوع شیشه به عنوان شیشه های ضد گلوله و شیشه های عایق صوتی در مکان های امنیتی استفاده میشود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ورق

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به بررسی های انجام شده کد آیسیک ورق pvb به شرح جدول ذیل می باشد

 

نام محصولکدآیسیک
فیلم پلاستیکی از پلی وینیل بوتیرال۲۵۲۰۴۱۲۹۰۸
فرایند تولید ورق pvb

این فرایند شامل قسمت هایی چون دستگاه شستشو خوابیده، اتاق طلق گذاری یا clean room و کوره لمینیت و کوره اتوکلاو می باشد.
دستگاه شستشو خوابیده در تمام مراحل تولید شیشه، شستشو اهمیت بسیار زیادی دارد و شیشه باید عاری از هرگونه آلودگی باشد. کار این دستگاه، شستن شیشه است. پس از این فرایند، با فشار باد، سطح آن را کاملا خشک می کنند.

اتاق طلق گذاری

این اتاق طبق استانداردهای لازم عاری از هرگونه گرد و غباری می باشد و هیچ روزنه ای جهت ورود آلودگی با این مکان وجود ندارد. پس از فرایند شستشو، شیشه وارد این مرحله می شود. در این مکان طبق سفارش کارفرما، طلق به ضخامت های ۰.۳۸، ۰.۷۶ و ۱.۵۲ میکرون، برش داده و روی شیشه کشیده می شود، سپس شیشه دوم روی طلق قرار می گیرد.
به همین ترتیب لایه های شیشه ای روی یکدیگر قرار می گیرند. پس از کامل شدن تعداد شیشه ها، بر روی دستگاهی به نام کاموایر، به سمت کوره لمینیت برده می شوند.

کوره لمینیت

کار کوره لمینیت، آب کردن PVB بین لایه ها می باشد. این امر باعث می شود شیشه ها محکم بهم بچسبند. این فرایند باعث می شود امکان جداسازی شیشه ها از هم از بین برود.
سرعت حرکت شیشه لمینیت با توجه به مشخصات آن مانند ضخامت شیشه، ضخامت طلق، نوع شیشه، تعداد لایه ها و ابعاد لمینیت، تنظیم می شود، همچنین کوره دارای دو پرس در ابتدا و انتها می باشد و شیشه را تحت فشار، روی یکدیگر قرار می دهد.

کوره اتوکلاو

مرحله آخر در لمینیت کردن شیشه ها، کوره اتوکلاو می باشد. این محصول پس از خارج شدن از کوره لمینیت، کدر است، به همین دلیل برای تثبیت طلق بین شیشه و شفاف شدن آن، شیشه لمینیت را حدود ۵ ساعت داخل کوره اتوکلاو قرار می دهند. این المان داخل کوره اتوکلاو با دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد و ۱۲ بار فشار باد، تثبیت می شود. پس از تمام شدن کار کوره، شیشه ها بدون حباب و کاملا صاف در اختیار واحد ترخیص قرار خواهند گرفت

راه اندازی خط تولید ورقهای pvb در کشور

شرکت دانش بنیان رازین «پلیمیر راه ابریشم که توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده است پس از چهار سال سرمایه گذاری و تحقیق و پژوهش برای اولین بار در آسیای غربی موفق به راه اندازی خط تولید ورقهای pvb (پلی وینیل بوتیرال) شده است. ورق‌های pvb به عنوان یک لایه پلیمری شفاف و با استحکام بسیار بالا در تولید شیشه‌های ایمنی به ویژه شیشه جلوی تمامی خودرو‌ها کاربرد دارد. در این فرایند دو لایه شیشه به همراه یک لایه ورق pvb لمینت شده و پس از تولید شیشه جلوی خودرو تست‌های مختلفی بر اساس استاندارد شامل شبیه سازی تصادف و تغییرات دمایی بسار شدید و…. بر روی شیشه انجام می‌شود. تا قبل از سال ۹۱ تمامی شرکت‌های شیشه ساز فعال در کشور ورق pvb مورد نیاز خودرا از یکی از چهار کشور تولید کننده pvb مانند هند وارد می کرده است،‏ ولی پس از تولید ورق مذکور توسط شرکت رازین پلیمر راه ابریشم بسیاری از شرکت‌های تولید کننده شیشه ورق pvb تولید داخل را به طور مستمر جایگزین ورق‌های خارجی کرده و تایید تمامی تست‌های کیفی مورد نیاز را اعلام کرده‌اند.

ایران پنجمین تولید کننده ورق pvb شیشه لمینیت خودرو در جهان

طبق فرآیند تولید شیشه لمینت ، در کارخانه های شیشه سازی دو لایه شیشه با یک لایه ورق pvb لمینیت می شود و پس از انجام تست های مختلف کششی ، حرارتی و استحکامی و کسب استاندارهای لازم برای شیشه جلو ی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد . در حال حاضرحدود ۱۵ کارخانه شیشه سازی در کشور وجود دارد که شیشه لمینیت خودرو تولید می کنند این شرکتها در ۲۰ سال گذشته ورق pvb مورد نیاز خود را از کشورهای تولید کننده وارد می کردند . شرکت رازین پلیمر راه ابریشم پس از ۵ سال سرمایه گذاری ، پژوهش ، راه اندازی، تست اولیه و اسکیل آپ موفق به تولید انبوه ورق pvb از ابتدای سال ۹۱ شده است و شرکتهای شیشه ساز داخلی پس از تایید محصول ورق های تولید داخل را مورد استفاده قرار می دهند . تمام مراحل طراحی این محصول در داخل صورت گرفته و فرآیند تولید توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است ، و تنها بخشی از تجهیزات مورد نیاز که نمونه داخلی آنها موجود نیست از کشورهای دیگر وارد شده است . ظرفیت تولید شرکت در حدود ۴ میلیون متر مربع در سال است که در زمینی به ابعاد ۸ هزار متر مربع صورت می گیرد و برای تولید این محصول مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است .

سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری، پایان دهنده ۳۰ سال واردات

با سرمایه گذاری هفت میلیون دلاری در این بخش، خط تولید ورق های pvb به ظرفیت اسمی تولید سالانه چهار میلیون متر مربع راه اندازی شد که با این خط تولید، علاوه بر تامین نیاز کشور به میزان حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع از این محصول، امکان صدور کالا به کشورهای دیگر خصوصا کشورهای همسایه فراهم شد. فعالیت این شرکت و تولید محصول در آن در حالی به انجام رسیده است که در سه دهه گذشته، برای تامین شیشه ایمن جلوی خودرو، به کشورهای دیگر وابسته بودیم که با سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش، این وابستگی در خرید شیشه های جلو قطع شد. در صورتی که تمامی تولید کنندگان شیشه ایمنی خودرو وساختمان، نسبت به استفاده از این شیشه ها اقدام کنند، نیازی به واردات این محصول نداریم هر چند هنوز برخی از شرکتها ترجیح می دهند بخشی از نیاز خود را از خارج از کشور تامین کنند و این بدلیل آن است که در برخی از بخش های صنعت عواملی غیر از کیفیت و قیمت در تصمیم گیری خرید دخیل هستند. تا پیش ازفعالیت این ایران در تولید ورق های pvb این محصول از کشورهای ژاپن، بلژیک، آلمان، چین و تایوان وارد می شد که برای واردات هر متر مربع آن، چهار تا پنج دلار و در مجموع سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار ارز صرف می شد که با بومی شدن فناوری آن، صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای حاصل شده است.

بازار وسیع ورق های pvb در کشور

هرساله علاوه بر تولید هزاران دستگاه خودرو، هزاران واحد مسکونی، تجاری و اداری نیز درکشور تولید می شود که بخش مهمی از تولیدات آن، نیازمند استفاده از شیشه ایمنی است که با توجه به فعالیت بیش از ۱۵ کارخانه شیشه سازی درکشور، بازار ارزنده ای را شامل می شود.
براساس مقررات ساختمان سازی درکشور، استفاده از شیشه های ایمنی در ساختمان های مرتفع به یک اصل ضروری تبدیل شده است و با توجه به اینکه صنعت خودرو سازی نیز چندین دهه است که از شیشه های ایمن با لمینت pvb استفاده می کند، نیاز وسیعی برای مصرف ورق های فوق وجود دارد.
مدیرعامل شرکت رازین پلیمر راه ابریشم در این زمینه می گوید: هم اینک سالانه نسبت به تولید ۵۰۰ هزار متر مربع شیشه برای نمای ساختمان در این شرکت اقدام می شود که این آمادگی وجود دارد با ایجاد زیرساخت های لازم این میزان افزایش یابد.
به گفته وی، در صنعت خودروسازی، ۱۵ کارخانه تولید شیشه جلوی خودرو در کشور فعال است که نیازهای خودروسازان را به این محصول تامین می کنند و از این رو، این شرکت توانسته است با اغلب تامین کنندگان شیشه هستند برای عرضه محصول به توافق برسد و نیاز آنان را تامین کند.

بومی سازی ۴۰ درصد فناوری ساخت ورق های pvb در کشور

هداوندی در ادامه، از بومی سازی ۴۰ درصد از تکنولوژی ساخت این ورق ها در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحریم ها و نیز سخت گیری های صورت گرفته در انتقال تکولوژی به کشور، تامین قعات مورد نیاز برای تولید محصول مشکل بود و از این رو، با تلاش صورت گرفته از سوی محققان طرح، هم اینک موفق به بومی سازی ۴۰ درصد از تکنولوژی ساخت ورق های pvb با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۵ تن در کشور شده ایم و مواد اولیه مورد نیاز را از خارج کشور تامین می کنیم که برای بومی سازی آن نیز برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است.

برنامه ریزی برای حضور جهانی

یکی از اهداف فعالیت های اقتصادی، حضور در بازارهای مختلف به منظور درآمدزایی است که در این راستا، کشف بازار و توانمندی برای حضور در آن و بازاریابی یکی از ارکان مهم در فعالیت های شرکت ها و موسسات اقصادی ارایه کننده خدمات است و از این رو، حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک اولویت مورد توجه آنان است. تطبیق کالای تولیدی با نیاز بازارهای خارجی از جمله پیش نیازهای حضور هر شرکت و عرضه محصول تولیدی در آن بازارها است و به این دلیل، می بایست در این بخش با دقت وارد فعالیت های تجاری و اقتصادی شد.

وضعیت واحد های فعال طرح تولید ورق pvb

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ورق pvb در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واحد های فعال طرح تولید ورق pvb

درجدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید کننده ورق pvb در کشور به تفکیک استان آمده است .

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید ورق pvb

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰۰ تن
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۴۵۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۹۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۳۹ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۳۲ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۲۰میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۲ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۳/۵ - (۱ امتیاز)