طرح تولید پودر آلژینات

آلژینات‌، یک بیوپلیمر تولیدشده از منابع تجدیدپذیر می‌باشد که در زمینه‌های تخصصی و علمی ازجمله دندان‌پزشکی، دندان‌سازی و صنایع کاربردی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مواد مبتنی بر بیوپلیمرها به‌دلیل قابلیت تخریب و تجزی‌ پذیری توسط عوامل محیطی در طبیعت، به عنوان جایگزین مناسبی برای مواد غیر تخریب‌پذیر سنتی مانند پلاستیک شناخته می‌شوند.

امروزه بیوپلیمرها توجه ویژه ای را به خود جلب کرده اند؛ چرا که علوم مواد آزمایشگاهی، زیست‌شناسی و فناوری‌نانو را تجمیع و رابطه‌ای جذاب میان آن‌ها تشکیل می‌دهند.تکنولوژی بر پایه‌ی بیوپلیمرها، ارزان قیمت بوده و تکنیک تولید آن‌ها بسیار ساده است.

ترکیب پلیمرها با مواد نانوکربن برای تهیه‌ی حسگرهای شیمیایی به‌دلیل سازگاری عالی با محیط زیست، حساسیت و دقت بالا، زمینه های زیادی را برای تحقیق و پژوهش باز می‌کند.یکی از این مواد بیوپلیمری، آلژینات (Alginate acid) نامیده می‌شود که از ترکیب موجود در دیواره‌ی سلولی جلبک‌های قهوه‌ای موجود در سواحل سردسیر و در فاصله میان جزر و مد دریا دیده به‌وجود می‌آید.جلبک دریایی در سطح بین‌المللی جهت فراوری آلژینات سدیم خام برداشت می‌‌شود.بسته به نوع جلبک دریایی، ساختارهای مختلف شیمیایی را می‌توان در هر گیاهی پیدا و استخراج نمود.اسید آلژنیک برای اولین بار توسط استنفورد در سال ۱۸۸۱ کشف شد و اولین اختراع ثبت شده در مورد گرفتن آلژینات از جلبک‌ها در سال ۱۹۳۰ منتشر گردید.

موارد استفاده از پودر آلژینات

*ساخت تندیس دست و پا و مجسمه سازی

*تهیه قالب مناسب روکش دندان در دندانپزشکی ها

*تهیه قالب مناسب پروتز های متحرک

قالب گیری با استفاده از آلژینات از دست یا صورت:

از این ماده می توانید برای قالب گیری از کارهای کوچکی که می خواهید به مدل گچی تبدیل کنید نیز استفاده نمایید.

روش قالب گیری حوضچه ای

بدین صورت است که شما ابتدا با مقوای چرب یا ظرفی متناسب با ابعاد دست فضایی را برای ریختن آلژینات به دور کار ایجاد می کنید .سپس دست خود را با کرم چرب کننده چرب کنید و به داخل ظرف قرار دهید .مقداری آلژینات را درون آب ریخته و با همزن دستی به خوبی هم بزنید تا یکدست شود مانند ماست زده شده و آن را به دور دست بریزید.حال صبر کنید تا آلژینات سفت شود .سپس دست خود را خارج کنید و به جای آن گچ بریزید(هنگام گچ ریزی دقت کنید که مایه گچ سفت نباشد و همچنین سطح کار هوا نگیرد) حال مجسمه گچی از دست آماده است.

قالب دو تکه آلژیناتی

در این روش مصرف آلژینات خیلی پایین می آید. با استفاده از گل دست را به دو قسمت تبدیل کنید (مانند روش قالب سیلیکونی دو تکه) و مقداری آلژینات را روی دست بریزید تا ضخیم شود و بعد مقداری گچ برای پشت قالب استفاده کنید سپس گل را برداشته و تکه دوم را پس از چرب کردن محل اتصال دو تکه آلژینات با روغن انجام دهید.

قالب گیری صورت

یک تکه مفتول را از درون ابر یا اسفنج رد کنید و آنرا به دور سر قرار داده و خم کنیدتا دور سر را کاملا بپوشاند. صورت را چرب کرده و از مدل بخواهید به پشت بخوابد .حال آلژینات را آب گرفته و بر روی صورت بریزید ،دقت کنید که حفره های بینی باز بماند تا مدل بتواند نفس بکشد.پس از آن پشت قالب تهیه کنید وماسک را از روی صورت بردارید و درون آن را گچ بگیرید.

مشخصات کلی پودر آلژینات (پودر مجسمه سازی) :

مدت زمان مخلوط شدن حدود ۳۰ ثانیه

مدت زمان قالب گیری ۹۵ ثانیه

مدت زمان سخت شدن: ۱۵۵ ثانیه

بدون غبار و دارای قالب محکم و مسطح

مشخصات فنی واحد مقدار استاندارد پودر آلژینات

مشخصات فنی واحد مقداراستاندارد۱ مدت زمان اختلاط Sec 30 35-252 مدت زمان قالبگیری Sec 95 5±۹۵۳ مدت زمان سخت شدنSec 155 5±۱۵۵۴ قوام mm31 30 -335 تغییرات خطی ابعاد % ۵/۰ ۵/۱ – ۴/۰۶ تغییر شکل ناپایدار % ۹۶ ≥ ۹۵

توجه مهم: آلژینات کروموژل از جمله مواد قالبگیری زودگیر است که به دلیل همین خصوصیت زمان بسیارکمی ازلحظه مخلوط کردن مواد با آب تا زمان قالبگیری وجود دارد(حدود۲ دقیقه!!). درصورت از دست دادن زمان،مواد سفت شده و حالت سیلیکونی خود را از دست میدهد و به هیچ عنوان امکان استفاده مجدد از مواد سفت شده وجود ندارد.

آیا آلژینات برای محیط زیست خطرناک است؟

به‌عنوان یک محصول طبیعی که در جلبک دریایی قهوه‌ای یافت می‌شود، آلژینات ماده‌ای است که از نظر بهداشتی بی‌خطر و ایمن بوده و برای محیط زیست هیچ خطری ندارد.
این ماده، به دلیل توانایی جذب بالای آب به‌عنوان محصول مفیدی در حوزه‌های دارویی، ساخت کاغذ و منسوجات شناخته می‌شود.
در حال حاضر، آلژینات در برخی از داروهای لاغری (کمک به کاهش وزن)، مواد قوام دهنده‌ی سوپ، ژله، بستنی، نوشیدنی، مواد آرایشی و دارویی به‌کاربرده می‌شود.
توانایی بی‌نظیر در جذب آب و دقت بالا در ثبت کوچک‌ترین جزئیات، آن‌را برای گرفتن یک قالب دقیق از فک، دندان‌ها و شبیه‌سازی دهان بیمار مناسب می‌سازد.
همچنین برای مجسمه‌سازی، طلاسازی و سایر صنایع بسیار مناسب است.

آلژینات ها بسته به نوع و کارخانه‌ی تولیدکننده، زمان سفت شدن (Setting time) متفاوتی دارند

آلژینات ساده زرماخ، ۶۰ ثانیه
آلژینات هیدروگام زرماخ، ۴۵ ثانیه
آلژینات ارتودنسی زرماخ، ۴۵ ثانیه
آلژینات کروموژل مارلیک، ۶۰ ثانیه
آلژینات کروماتیک، ۶۰ ثانیه

نکات موثر بر زمان سفت شدن (setting time) آلژینات‌ها
درجه‌ دمای آب

درجه دمای آب تاثیر زیادی بر زمان سفت شدن مواد قالب‌گیری دارد و مقادیر ثبت شده بر روی بسته‌بندی آلژینات‌ها در دمای نرمال (۲۳ درجه سانتیگراد) می‌باشد.
به‌طوریکه با پایین آوردن دمای آب (سردتر شدن) می‌توان زمان بیشتری در دسترس داشت.

نسبت پودر قالب‌گیری به آب

هرچه آب بیشتری در مخلوط آلژینات استفاده شود، زمان سفت شدن طولانی‌تر می‌گردد.رطوبت محیط و نحوه مخلوط کردن آلژینات هم تاثیر به‌سزایی در زمان سفت شدن آن دارند.

مزایا و معایب آلژینات‌ها
پایداری ابعادی ضعیف
مقاومت پایین در برابر فشار

قیمت ارزان
دسترسی ساده
سهولت در مخلوط کردن
ثبت دقیق جزئیات
زمان کارکرد سریع

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید پودر آلژینات

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.

کد آیسیک آلژینات قالبگیری دندانی : ۲۴۲۳۲۱۵۳

کد آیسیک پودر آلژینات (ماده قالبگیری دندان) : ۲۴۲۳۴۱۶۱۶۹

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید پودر آلژینات

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

وضعیت واحد های فعال تولید پودر آلژینات

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید پودر آلژینات در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات پودر آلژینات

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار تولید پودر آلژینات

ظرفیت تولید سالیانه : ۲۵۰ تن
نرخ برابری دلار : ۳۰۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۷۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۶ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۵.۵ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳.۸ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۴۰ درصد

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

 برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید.

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)