طرح تولید ژنراتور تک فاز

طرح تولید ژنراتور تک فاز

در یک ژنراتور تک فاز، استاتور دارای تعدادی سیم پیچ متصل به صورت سری است تا یک مدار واحد را تشکیل دهند که در آن ولتاژ خروجی تولید می گردد. ولتاژ برابر در تمام سیم پیچ های استاتور، هم فاز با یکدیگر هستند.به عنوان مثال، در یک ژنراتور ۴ قطبی، چهار قطب روتور به صورت زوج در اطراف قاب استاتور قرار دارند.
در هر نقطه ای از زمان، هر قطب روتور همانند سه قطب دیگر از روتور، در موقعیت مشابه نسبت به سیم پیچ استاتور قرار دارد.از این رو، ولتاژهایی که در همه سیم پیچ های استاتور تولید می شوند، مقدار و دامنه مشابهی دارند و همچنین در هر زمان با یکدیگر همفاز هستند.

کاربرد ژنراتور تک فاز

ژنراتور تک فاز بزرگ، معمولا به صورت تجارتی و انبوه ساخته نمی شوند، سهم عمده در بازار متعلق به ژنراتورهای با توان ۱ KVA تا KVA 5 است. این ژنراتورها معمولا به عنوان مولدهای کمکی برای دستگاه های قابل حمل و یا به عنوان مولدهای کمکی خانگی در هنگام قطع برق شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و توان مکانیکی آن ها توسط موتورهای احتراقی، تراکتورها و یا منابع دیگر تأمین می شود.
واحدهای ژنراتوری تک فاز که از یک ژنراتور تک فاز به همراه یک موتور بنزینی تشکیل شده است، نیز متداول بوده و به صورت قابل حمل و یا ثابت ساخته می شوند.این واحدها در جاهایی که قطع برق شبکه خسارت هایی را به دنبال دارد، اهمیت ویژه ای دارند. مثلا یک واحد سردخانه را در نظر بگیرید که دارای چند صد کیلوگرم گوشت در یخچال های آن است، واضح است که در هنگام قطع برق شبکه و فقدان مولد کمکی این واحد خسارات زیادی را متحمل می شود.طرح تولید ژنراتور تک فاز

ساختار ژنراتور تک فاز

یک ژنراتور (آلرناتور) ac که دارای یک حلقه سیم است و با سرعت ثابت در یک میدان مغناطیسی با چگالی شار یکنواخت،حرکتی دورانی دارد.حاصل این حرکت،تولید ولتاژی با شکل موج سینوسی در حلقه سیم بود.در این حالت شکاف هوایی بسیار بزرگ میان دو قطب میدان، مانع تولید چگالی شار مناسب شده،در نتیجه ولتاژ بسیار کمی در مولد القا میشود،بنابراین این طرح غیر عملی است.
در این حالت قطب های میدان روی بخش متحرک ماشین، یعنی روتور قرار دارد و جریان سیم پیچ های آن توسط یک منبع dc و از طریق جاروبک ها و حلقه های لغزان تأمین می شود،روتور نیز توسط یک عامل خارجی با سرعت ثابتی چرخانده میشود.
در این حالت تعداد قطب های ماشین،(که همواره زوج است)بستگی به سرعت روتور و فرکانس سیم پیچی استاتور دارد.بعنوان مثال برای تولید ولتاژ در یک ماشین ۶قطب با فرکانس Hz60،سرعت روتورrpm 1200 است. در این ماشین سیم پیچی آرمیچر ساکن است و بر روی استاتور قرار دارد،پیچکهای متمرکز این سیم پیچی طوری به یکدیگر وصل میشوند، که ولتاژهای القاء شده در همه آنها به یکدیگر اضافه شوند ولتاژ نهایی را نتیجه دهند.
با قرار دادن یک مقاومت متغیر در خط تغذیه dc میتوان جریان تحریک قطبها را تغییر داد.بدینوسیله چگالی شار فاصله هوایی و در نتیجه ولتاژ متناوب خروجی را کنترل کرد. این ژنراتور، هنوز هم دارای ساختار مؤثر و مطلوبی نیست، زیرا سیم پیچی های هر قطب در یک شیار استاتور متمرکز شده،و در این حالت استفاده بهینه از حجم و محیط داخلی استاتور نمیشود. در ماشینهای تجارتی معمولا تعداد شیارهای بیشتری در استاتور وجود دارد.
و سیم پیچیها به صورت توزیع شده در این شیارها قرار میگیرند. سه نوع سیم پیچی متداول برای ژنراتور تک فاز وجود دارد. واضح است که ولتاژهای القاء شده در پیچک ها به طور همزمان در مقدار حداکثر خود قرار نمیگیرند و اختلاف فازی میان آن ها وجود دارد، اندازه این اختلاف فاز به اختلاف زاویه مکانیکی بین محور پیچک ها و نیز تعداد قطب های ماشین بستگی دارد.
بنابراین ولتاژ خروجی القاء شده،در یک سیم پیچی توزیع شده،حاصل جمع برداری ولتاژهای همه پیچکها بوده،و از جمع جبری این ولتاژها،کوچکتر است.طرح تولید ژنراتور تک فاز

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید ژنراتور تک فاز

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات کد آیسیک اختصاصی صنعت تولید ژنراتور تک فاز یافت نشد لذا کد آیسیک مولد برق منحصرا برای تولید برق به شرح زیر است :

نام محصولکد آیسیک
مولد برق منحصرا برای تولید برق۳۱۱۰۵۱۲۳۷۱
کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید ژنراتور تک فاز

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.با توجه به جستجو های انجام شده در اطلاعات کد تعرفه گمرکی اختصاصی صنعت تولید ژنراتور تک فاز یافت نشد لذا کد تعرفه گمرکی مولد برق منحصرا برای تولید برق به شرح زیر است :

نام محصول کد تعرفه گمرکی
مولد برق منحصرا برای تولید برق ۸۵۰۲۲۰ – ۸۵۰۲۱۱۰۰
وضعیت واحد های فعال واحد تولید ژنراتور تک فاز

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید طرح تولید مولد برق منحصرا برای تولید برق در کشور به تفکیک استان آمده است .طرح تولید ژنراتور تک فاز

جدول واحد های فعال واحد تولید ژنراتور تک فاز

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای فعال تولید طرح تولید مولد برق منحصرا برای تولید برق در کشور به تفکیک استان آمده است .

طرح تولید ژنراتور تک فاز

خلاصه بررسی فنی، مالی و بازار طرح تولید ژنراتور تک فاز

ظرفیت تولید سالیانه : ۳۰۰ دستگاه
نرخ برابری دلار : ۲۸۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۳۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۱۳۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲۴ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۱۴ میلیارد تومان
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۵ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی : ۳۵ درصد

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)