فرآیند تولید کنسانتره انار

فرآیند تولید کنسانتره انار

منظور از کنسانتر ه انار، آب انار طبیعی سالم و شفاف است که در شرایط استاندارد تغلیظ شده و بریکس آن به ۶۵درصد می رسد. بطور متوسط انار نی ریز از ۲۴% پوست ۶۲% عصاره (آب انار طبیعی) ۱۴% هسته تشکیل می شود.

در مرحله اول پس از دریافت انار٬ انار ها سورت و شسته می شوند. در مرحله بعدی انارها توسطبالابر به دان گیرهای انار که کار جداسازی پوست از دانه را به عهده دارند وارد می شوند. پوست انار از دستگاه خارج شده و به بیرون از سالن تولید جهت انجام فرآوری های بعدی انتقال می یابد. دانه ها توسط مونو پمپهایی که زیر هر یک از دانه گیر ها قرار دارد به مخزن ذخیره هدایت می شود. سپس دانه ها توسط مونو پمپ از زیر مخزن به دو دستگاه پرس وارد می شوند. پرس ها از نوع تیوبی بوده که از شکسته شدن هسته جلوگیری می کند یا به عبارت دیگر توانایی شکستن هسته را ندارد در نتیجه آب انار طعم و مزه طبیعی خود را حفظ کند. دانه ها پس از آبگیری به عنوان ضایعات جهت انجام فراوری های بعدی بوسیله دو نوار اسکرو از سالن تولید خارج می شود. آب انار پس از فیلتر شدن اولیه توسط ویبراتور به مرحله پاستوریزاسیونوارد می شود در این سیستم آب انار را بوسیه بخار غیر مستقیم تا ۸۰ – ۹۰ درجه سانتیگراد گرم، سپس به وسیله برج خنک کن (cooling Tower) دما را به ۳۵ در جه سانتیگراد کاهش می دهیم. محصول پاستوریزه شده جهت آنزیم زنی به مخازن فاینینگ منتقل می شود. پس از آنزیم زنی و بدست آوردن شفافیت لازم و تایید کنترل کیفیت فیلتراسیون انجام می شود. مجموعه فیلتراسیون شامل Ultra Filterفیلتر خلا و فیلتر گزیل گر می باشد.

فرآیند تولید کنسانتره انار

اوراپراتور یا تغلیظ مرحله بعدی است. محصول فیلتر شده پس از طی مراحل مختلف با درجه بریکس مورد نظر از این قسمت خارج می شود. روش کار در قسمت اوراپراتور چنین است که محصول ابتدا وارد یک پیش گرمکن Preheater شده دمای آن بالا رفته و وارد مبدلهای حرارتیجهت انجام تبادل حرارتی می شود این مبدل ها صفحه ای هستند که تبادل حرارت را سریع تر می کنند آب انار گرم شده با دمای ۷۰ تا ۸۰ درجه وارد سپراتور شده که در این سیستم تحت خلا بخا آب موجود در انار گرفته شده و طی ۲ مرحله محصول غلیظ می شود در مرحله اول به بریکس ۳۵ و در مرحله دوم به بریکس مورد نظر یعنی ۶۵ می رسد. در این سیستم تغلیظ چون محصول در شرایط خلا به بریکس مورد نظر می رسد لذا طبیعی است که رنگ و شفافیت محصول حفظ می شود. کنسانتره تولید شده وارد مرحله استریل شده که محصول تا دمای ۱۰۸ درجه سانتیگراد رسیده و سپس به دمای ۲۴ درجه سانتیگراد افت می کند. محصول استریل شده برای بسته بندی به فیلر (Filler)منتقل می شود و در کیسه ها اسپتیک ۲۲۰ لیتری (۲۸۵ کیلوگرمی) ذخیره شده و این کیسه ها در بشکه قرار می گیرد. بشکههای حاوی محصول بلافاصله به سردخانه منتقل و در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد(زیر صفر) نگهداری می شود.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)