تشک

ماشین‌آلات و فرآیند تولید تشک

مواد اولیه تولید تشک

یک تشک خوب دارای مواد اولیه با کیفیتی است ، در مجموعه بزرگ تشک رویال همواره مرغوب ترین مواد اولیه در تولید تشک ، توسط تیم تامین کننده کارخانه تشک رویال بررسی و جهت تولید محصولات به خط تولید وارد می‌شوند.

مواد اولیه تولید تشک
پارچه آنتی باکتریال
فوم درجه یک
فوم سرد جهت تشک های طبی
فنر میکرو (ریز بافت) برای تشک های فنر متصل
فنر پاکتی (packetspring) برای تشک های فنر منفصل
نمد ترموباند – مرغوب ترین نوع نمد ، جهت استحکام تشک
ابر ریباند ، میزان استفاده آن در مدل های تشک متفاوت است.
ترکیب مناسبی از مواد اولیه طی فرآیندهای مختلف مانند برش کاری ، اسمبل ، دوخت ، پوشش و کنترل کیفیت ، در کارخانه تشک رویال سبب می شود تا یک محصول منحصربفرد تولید شود و به بازار عرضه گردد.

برش کاری

ابتدا پارچه ها و مواد مورد نیاز در تولید تشک به اندازه های تولید برش داده می شوند و به خط بعدی که اسمبل نام دارد منتقل می شوند. برش مواد اولیه با دقت بسیار بالا توسط دستگاه های تمام اتوماتیک و در شرایط کاملا بهداشتی انجام می شود.

اسمبل – ترکیب

پس از آنکه برش های مواد اولیه آماده شدند در خط ترکیب (اسمبل) محصولات قرار می گیرند که طی فرمول خاصی طبقات مختلف آن روی هم قرار میگرند. در این مرحله تشک توسط دستگاه های پیشرفته لایه های آن چسب کاری می شود تا یک سیستم یکپارچه و اسکلتی مستحکم را ایجاد نماید. در این مرحله تشک های طبی و تشک های طبی فنری دارای فرمول خاصی از نحوه تولید می باشند.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید تشک)

هسته مرکزی تشک

تشک طبی فنر منفصل در هسته مرکزی از فنرهای منفصل که به صورت جداگانه در روکش هایی از جنس الیاف مصنوعی می باشد تشکیل شده است. این فنر ها توسط دستگاه مخصوص در روکش قرار می گیرد و در قسمت میانی به یکدیگر متصل شده اند. یا فنر متصل هستند که در قطر مفتول ۲.۲ و ۲.۴ تولید می شوند و توسط بست به یکدیگر متصل خواهد شد و با مفتول موجدار به هم متصل شده اند دور تا دور اسکلت فنر متصل از فریم محکم که با بست به فنر متصل شده تشکیل شده است

لایه محافظ اسفنج

درمراحل بعدی تولید، یک لایه اسپان باند بر روی فنر منفصل قرار می گیرد تا از اسفنج در مقابل فنر پشتیبانی کند و از آسیب به آن جلوگیری نماید. این لایه باعث افزایش طول عمر اسفنج خواهد شد. در تشک های فنر متصل نمد ترموفلت جایگزین لایه اسپانباند خواهد شد. که از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است.

اسفنج تشک

در مرحله بعدی یک لایه اسفنج بر سطح فنر قرار خواهد گرفت که عمدتا از اسفنج با مرغوبیت بالا ۳۰ کیلوگرم تشکیل شده است.معمولا از اسفنج رول در تولید تشک استفاده می شود اما در تعدادی از تشک ها از اسفنج ریباند فشرده علاوه بر اسفنج رول استفاده خواهد شد که باعث می شود سطح تشک به لحاظ سطح سفت تر از سایر تشک ها باشد در تشک های لاکچری از فوم لاتکس و مموری فوم هوشمند نیز استفاده خواهد شد که مموری فوم به علت تولید گرما برای استفاده در بهار و تابستان مناسب نیست. بر روی فوم لاتکس سوراخ هایی تعبیه شده که باعث جریان هوا در لایه داخلی تشک و سطح آن می شود و از تعریق بدن جلوگیری خواهد کرد.

پارچه رویه تشک

پارچه رویه تشک از انواع پارچه گردبافت و پارچه ژاکارد می باشد که قبل از استفاده با دستگاه مخصوص لایه دوزی شده است و بر روی اسفنج قرار خواهد گرفت پارچه گردبافت از گران ترین پارچه های موجود در بازار است که از کیفیت بالایی برخوردار است و ضد حساسیت می باشد.

تشکدوخت

پس از قرارگیری لایه های مختلف ، پارچه تشک دور تا دور آن دوخته می شود ، این دوخت توسط نوار دور تشک انجام می شود ، نوار دور تشک باعث می شود تا دور تشک استحکام بالایی داشته باشد. لایه های تشک مانند قسمت هایی از لایه ابر و قسمت هایی از لایه فوم نیز در این مرحله دوخته می شوند تا کاملا با پارچه تشک بصورت یکدست شوند.
تشک با دستگاه دور دوز دور تادور دوخته می شود و به صورت اتوماتیک توسط دستگاه مخصوص پک خواهد شد در مورد تشک های تمام طبی تشک در لایه مرکزی از اسفنج با قطر زیاد تشکیل شده و اسکلت فنری حذف می شود این تشک ها غالبا برای افرادی طراحی شده است که کمر درد یا دیسک کمر دارند.

پوشش

در این مرحله تشک توسط دستگاه تمام اتوماتیک آنالیز می شود و در صورت وجود مشکل دوباره به مراحل قبل بر میگردد تا کاملا استانداردهای لازم در تولید آن رعایت شود. بخش پوشش پس از تکمیل موارد تولید یک لایه پلاستیکی جهت حفظ سلامت و بهداشت محصول بر روی آن پوشیده می شود و سپس به واحد کنترل کیفیت منتقل می شود.

کنترل کیفیت

واحد کنترل کیفیت تشک تمام محصولات تولید شده را بصورت تک به تک بر روی آزمایش های مختلف ، استحکام ، کیفیت ، دقت قرار می دهد و در صورت قبول شدن محصول در تست های این واحد ، محصول نهایی درون کاور مخصوص مدل آن قرار میگیرد و جهت ورود به بازار آماده می شود.

ویژگی تشک طبی

_ عدم انتقال ارتعاشات ناشی از غلت زدن بر سطح تشک از ویژگی بارز تشک های طبی رویا می باشد.(ماشین‌آلات و فرآیند تولید تشک)
_ استفاده از اسفنج با کیفیت با چگالی بالا که تحمل افراد با وزن بالا را دارد.
_ پشیبانی درست از ستون مهره و حفظ انحنای طبیعی آن به منظور کاهش کمردرد و جلوگیری از بروز آن از ویژگی های تشک های طبی رویا می باشد.
_ سطح تشک های طبی رویا سفت و سخت می باشد.

مراحل تولید تشک طبی

تشک های طبی به سه دسته تقسیم می شوند
تشک های طبی فنری فنر متصل
تشک طبی فنری فنر منفصل
تشک طبی بدون فنر

مزایا و نقاط
درآمد بالا
اشتغال زایی
دسترسی آسان به مواد اولیه

موانع و مشکلات
وجود کارخانجات متعدد و مجتمع های تولید
رقابتی بودن بازار تولید در ایران(ماشین‌آلات و فرآیند تولید تشک)
ناکارآیی در فرایند تولید
درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴/۵ - (۴ امتیاز)