ماشین آلات و فرآیند تولید نایلون و نایلکس

nylon یا همان نایلون که از جنس پلاستیک و بر پایه پلی اتیلن می باشد مدت بسیار زیادی است که در همه صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و روز به روز نیز بر تنوع آن افزوده می شود. در این مقاله به بررسی کامل خط تولید نایلون و نایلکس می پردازیم. با سایت چاپم کن همراه باشید و همچنین شما می توانید سوالات و پیشنهادات خود را از ما بپرسید. کارشناسان ما همواره آمده ارائه خدمت به شما عزیزان می باشند. نایلون ها از جمله لوازمی هستند که با آنها می توان هر چیزی را بسته بندی کرد.(ماشین آلات و فرآیند تولید نایلون و نایلکس)
نایلون یکی از عمومی‌ترین انواع پلاستیک در جهان است که برای تولید بسیاری از محصولات در زندگی روزمره کاربرد دارد. ساخت و تولید کیسه‌های نایلونی و کیسه پلی اتیلن یکی از قابل ملاحظه‌ترین انواع کسب‌و‌کار است که کارآفرینان می‌توانند با استفاده از آن به کارآفرینی روی آورند. همانطور که گفتیم نایلون ها از جمله لوازمی هستند که با آنها می توان هر چیزی را بسته بندی کرد. پس بهتر است بدانید که این نایلون ها از پلیمرهای ترکیبی و پلی آمیدها ساخته می شوند که تقاضای زیادی برای تولید آن وجود دارد. همانند تمامی محصولات پلاستیکی نایلون و نایلکس نیز از مواد اولیه پتروشیمی تولید می شود که قیمت گذاری نیز بر حسب قیمت مواد اولیه تایین می شود، همینطور می توان به جای مواد اولیه نو پتروشیمی از مواد اولیه ضایعاتی استفاده کرد که به نایلون درجه ۲ معروف می باشند.

مراحل چاپ نایلکس و نایلون

برای نایلون و نایلکس از سه نوع چاپ استفاده می شود که عبارتند از:
هیلو
فلکسو
سیلک (دستی)

تامین مواد اولیه در تولید نایلون و نایلکس

کمبود و گرانی مواد اولیه یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات در زمینه تولید نایلون است. تاثیرات ناشی از تحریم ها بر صنعت پتروشیمی منجر به افزایش لحظه ای قیمت مواد اولیه و عدم ثبات آن شده است. از طرف دیگر عرضه اندک این مواد از طریق بورس و همخوانی نداشتن میزان عرضه و تقاضا، هزینه های بیشتری را به تولیدکنندگان نایلون تحمیل می کند. در این میان، نحوه ارائه مواد اولیه و توزیع ناعادلانه آن را نیز باید مزید بر علت دانست. توزیع این مواد بر اساس سهمیه بندی پتروشیمی بوده و بخش عمده ای از آن از طریق خام فروشی و صادرات از دسترس واحدهای تولیدی خارج می شود. این امر با کمبود مواد اولیه و کاهش یا حتی توقف تولید همراه خواهد بود. در این بین نقش پررنگ دلال ها را نیز نمی توان نادیده گرفت. با به وجود آمدن بازار سیاه برای مواد خام مورد نیاز، قیمت نهایی محصول به طرز چشمگیری افزایش می یابد. این در حالی است که نمونه های وارداتی بسیار ارزان تر در اختیار مشتری قرار می گیرد. همه این ها به معنای گرانی و کمبود مواد اولیه پتروشیمی، کاهش راندمان فروش و در نتیجه کاهش تولید نایلون می باشند.

فرآیند تولید نایلون و نایلکس

ابتدا ماده گرانول پلی اتیلن که این کاملا به روش تولید هر کارخانه و یا کارگاه بستگی دارد و کاملا متفاوت است. مواد وارد قیف اکسترودر می شود و در داخل همین دستگاه با حرارت تعیین شده ای ذوب می شود و به سمت جلو حرکت میکند. مواد مذاب در انتهای سیلندر به قالب حلقوی ماشین وارد می شود و به صورت مایع از دستگاه خارج شده، سپس با وش بادی که از خرطوم های آن خارج می شود این ماده خنک می شود. قطر و عرض نایلون کاملا با وزش بادی که می وزد رابطه مستقیمی دارد. اما برای رول کردن آن توسط راهی که در درون دستگاه مشخص شده است، ابتدا به سمت غلتک بالایی می رود و سپس به سمت غلتک پایینی وارد می شود. برای پایین آمدن رول یک چشم الکترونیکی بر روی دستگاه تعبیه شده است تا فرمان پایین آمدن را به آن بدهد. معمولا نایلون ها در طرح و بسته بندی های بسیار متفاوتی وجود دارند و ماشین دوخت آن ها نیز کاملا متفاوت است. برای دوخت نایلون، ماده وارد کوره دوخت می شود و تا اگر از نوع پلاستیک فریزر معمولی است یک طرف آن دوخته شود و اگر برای مصارفی است که لازم است دسته داشته باشد، دسته های آن به پلاستیک دوخته شود.

دستگاه دوخت نایلون

پس از اینکه کار تولید رول‌های نایلون به پایان رسید، با استفاده از دستگاه‌هایی به نام دستگاه دوخت نایلون و نایلکس، رول‌های تولید شده را به محصولات مختلفی مانند، نایلون زباله، دسته دار و یا فریزر تبدیل می‌کنند، در حقیقت کار این دستگاه دوخت یا چسباندن نایلون و تبدیل آنها به کیسه را بر است.
به این دستگاه ماشین دوخت و برش نایلون هم گفته می‌شود. و در انواع یک و یا دوطبقه در بازار به فروش می‌رسد، دستگاه‌های دوطبقه این قابلیت را دارند که به طور همزمان ۴ طاقه یا رول نایلون و یا نایلکس را دوخت برش بزنند، در نتیجه سرعت کار آنها ۲ برابر بیشتر از دستگاه‌های معمولی است. و می‌توان از آنها به طور همزمان در کنار چند دستگاه تولید استفاده کرد.به طور استاندارد این دستگاه برای دوخت نایلون‌های عرض ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود.(ماشین آلات و فرآیند تولید نایلون و نایلکس)

 دستگاه تولید نایلون

دستگاه تولید نایلون در واقع به اکسترودری گفته می‌شود که با توجه به قالب و با استفاده از یک کمپرسور هوا بالنی و مواد اولیه نایلون، رول نایلون تولید می‌کند، موتور این دستگاه فیلم‌های نایلون با استفاده از غلتک‌ها در عرض‌های معینی تولید می‌کند، و بسته به نیاز آنها را به شکل یک لایه یا چند لایه رول می‌کند. مواد اولیه این دستگاه‌ها، گرانول نایلون است که از با توجه جنس محصول از نوع خاصی مانند پلی اتیلن سبک است. که هم از نوع بازیافتی و هم مواد اولیه پلاستیک پتروشیمی است.
دستگاه‌های تولید فیلم با توجه به ابعاد و ظرفیتی که دارند برای تولید انواع فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان مثال دستگاه تولید فیلم عریض دارای ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با دستگاه تولید کیسه فریزر است. معمولاً از هر دستگاه برای تولید یک نوع از محصول استفاده می‌شود.

دستگاه های خط تولید نایلون و نایلکس

گاهی اوقات لازم است تا نایلون‌های تولیدی به صورت کیسه باشند. اگر نایلون‌ها را به صورت رول شده تولید کنیم، نیازی به استفاده از دستگاه دوخت نایلون نیست. اما اگر قصد داشته باشیم تا کیسه‌های نایلون و نایلکس با ابعاد مختلف تولید و روانه بازار کنیم، باید از این دستگاه استفاده کنیم. کیسه فریزر، نایلون دسته‌دار و نایلون زباله که تقریبا هر روز مورد استفاده ما هستند، به کمک دستگاه دوخت نایلون تولید می‌شوند.
این دستگاه دقیقا در ادامه غلتک‌های دستگاه تولید فیلم نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون‌ها به صورت رول شده وارد این دستگاه می‌شوند و به صورت خودکار، کار دوخت نایلون با ابعاد و شکل مورد نظر توسط دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه‌ها به صورت یک طبقه و دو طبقه در بازار عرضه می‌شوند. مزیت دستگاه دو طبقه آن است که می‌توان چهار رول نایلون را به صورت همزمان داخل آن قرار داد در حالی که در دستگاه یک طبقه تنها دو رول قابل استفاده به صورت همزمان است. استفاده از دستگاه دو طبقه در مواقعی که تولید با تیراژ بالا انجام می‌شود، توجیه دارد.

 دستگاه پانچ نایلون

قطعا کیسه‌های نایلون دسته‌دار را به وفور دیده‌اید و از آنها استفاده کرده‌اید. دسته این کیسه‌ها توسط یکی دیگر از انواع دستگاه های تولید نایلون یعنی دستگاه پانچ نایلون تولید می‌شود. کیسه‌ها در مرحله قبل با ابعاد مشخص دوخته و آماده می‌شوند. سپس به سمت دستگاه پانچ ناسلون هدایت می‌شوند. این دستگاه با تجه به طراحی که روی آن صورت گرفته است، دسته کیسه را به کمک پانچ کردن کیسه به وجود می‌آورد.در تولید کیسه‌های فریزر که دسته ندارند، نیازی به این دستگاه در خط تولید وجود ندارد.

 دستگاه پرفراژ نایلون

دستگاه پرفراژ نایلون یا دستگاه دوخت رولی، برای تولیدسفره یک بار مصرف، نایلون‌های فریزر، کیسه‌های زباله و به طور کلی تمامی محصولاتی که در آنها خط پرفراژ وجود دارد به کار می‌رود. این دستگاه کیسه‌های زباله و فریزر را به شکل رولی به یکدیگر می‌دوزد. دستگاه پرفراژ نایلون شامل دو مدل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. دستگاه‌های نیمه اتوماتیک در مقایسه با دستگاه‌های تمام اتوماتیک دارای سرعت بالاتری هستند اما یک عیب آن‌ها که باعث شده کمتر از آن‌ها استفاده شود، نیاز به اپراتور است. به همین دلیل دستگاه‌های تمام اتوماتیک محبوبیت و کارایی بیشتری نزد صنعت گران دارد.(ماشین آلات و فرآیند تولید نایلون و نایلکس)

 کمپرسور هوا فشرده

همان‌طور که پیشتر در این متن به آن اشاره شد، برای تولید نایلون و نایلکس نیاز به کمپرسور باد یا همان کمپرسور هوا فشرده است، این دستگاه که یک دستگاه عام است و تقریباً در تمامی خطوط تولیدی مختلف وجود دارد، وظیفه کمپرسور کردن هوا به دستگاه تولید را بر عهده دارد. به این صورت که نایلون خروجی از بخش اکسترودر با استفاده از این کمپرسور دمیده و باد شده و شکل می‌گیرد، به طور معمول خرید یک کمپرسور هوای ۱۵۰ لیتری برای خطوط تولید کفایت می‌کند.

 دستگاه شیرینگ پک

یکی دیگه از دستگاه‌های نایلونی دستگاه شرینگ پک است که با استفاده از حرارت دادن به رول یا نایلون شرینک قرار داده شده، در داخل آن، باعث تغییر حالت و چسبیدن پلاستیک نازک به اطراف جعبه یا بدنه محصول می‌شود. دستگاه شیرینگ پک به صورت کلی در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید شده است. فقط نباید تولید کننده نایلون باشید که از دستگاه شرینک پک استفاده کنید. خیلی از تولید کننده‌های صنایع مختلف، شرایط شغلی افراد ایجاب می‌کند که نحوه کار و تنظیمات دستگاه شیرینگ را بلد باشند، تا با مشکلات احتمالی با استفاده از کار با دستگاه شرینگ پک، آماده قبلی را داشته باشند.(ماشین آلات و فرآیند تولید نایلون و نایلکس)

معرفی دستگاه های استرچ نایلون

به طور کلی دستگاه های استرچ به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

 دستی

این نمونه برای حجم های پایین مورد استفاده قرار می گیرد و نیازمند یک نیرو انسانی برای بسته بندی است، هزینه دستگاه های دستی نسبت به اتوماتیک بسیار پایین‌تر است.

 اتوماتیک

ماشین آلات اتوماتیک استرچ پالت بند دارای نوع های مختلفی که با توجه به حجم خط تولید و ابعاد بسته بندی مدل مورد نیاز را باید انتخاب کنید.
برای بسته بندی اکثر کالاها و محصولات با نایلون‌های استرچ احتیاج است، تا با دستگاه استرچ پالت آشنا شویم و کاربرد‌ها و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. هر کدام از انواع دستگاه استرچ پالت ویژگی‌های متفاوتی دارند که توانایی‌ها و کاربردهای آن‌‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. در نتیجه در زمان تهیه این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی محموله‌های خود، لازم است به مواردی همچون سایز، پایداری و وزن بار توجه کنید. علاوه‌براین همواره سرعت ماشین و امنیت آن را در نظر داشته باشید.

درآمد مستقیم تولید پلاستیک

شیوه درآمدزایی تولید نایلکس بر پایه تولید کالا می باشد و درامد مستقیم این خط تولید که همان درآمدی است که بر اساس فعالیت اصلی این شغل بدست می آید ضریب ۸ از ۱۰ را به خودش اختصاص میدهد که این میزان درآمد خط تولید این کسب‌و‌کار را جزو مشاغل درآمد بالا قرار می دهد

۵/۵ - (۲ امتیاز)