طرح تولید آسفالت رنگی (1)

طرح تولید آسفالت رنگی

آسفالتی که بطور معمول از گذشته تا به حال در سطح راه ها استفاده شده است قیمت بالایی دارد و تنوعی در رنگ آنها وجود ندارد.از لحاظ دوام، مقاومت و تاثیرات زیست محیطی نیز جای بحث دارد که همواره هزینه های جانبی بسیاری در این زمینه ها صرف می شود.

قیر رنگی

قیر رنگی از اختلاط قیر با رنگدانه ها بدست می آید که این رنگدانه ها به دو دسته آلی و غیرآلی تقسیم می شوند. رنگدانه های غیرآلی مانند اکسید آهن، اکسید کروم، دی اکسید تیتانیوم و رنگدانه های مخلوط مثل (کبالت آبی) برای رنگی کردن مخلوط های قیری مناسبند. این رنگدانه ها در هر شرایط آب و هوایی پایدار هستند اما رنگدانه های آلی که از حشرات و گیاهان استخراج می گردند در برابر حرارت و شرایط آب و هوایی ناپایدار، گران قیمت و برای اختلاط با قیر نامناسبند.

طرح تولید آسفالت رنگی (2)

تاریخچه رنگدانه

پیدایش پیگمانهای جدید در طول زمان به کندی صورت گرفت. بعد از سنتز اولین رنگ مصنوعی توسط “ویلیام پرکین” در سال ۱۸۵۲ متعاقباً در اوایل قرن بیستم ، پیگمانهای مصنوعی آلی تهیه و به بازار عرضه شدند. یکی از مهمترین اکتشافات در مورد پیگمانهای آلی ، کشف پیگمانهای فتالوسیانین در سال ۱۹۳۵ توسط شیمیدانهای شرکت رنگرزان اسکاتلند بود.

الف) رنگدانه های طبیعی (معدنی) و مصنوعی

رنگدانه های معدنی طبیعی از پوسته زمین استخراج می شوند، خرد شده ، شسته شده ، از لحاظ اندازه درجه بندی می شوند. غالباً برای این رنگدانه های طبیعی ، معادل مصنوعی هم وجود دارد، یعنی رنگدانه از اجزاء دیگری در اثر یک فرآیند شیمیایی ساخته می شود. ظاهراً از نظر شیمیایی با نمونه طبیعی یکسان است، ولی اغلب خواص متفاوتی دارد و معمولاً به خاطر شکل بلوری مطلوبتر ، خلوص بیشتر و دانه بندی مطلوبتر ، مرغوبتر از نوع طبیعی می باشد. رنگدانه های معدنی طبیعی که هنوز اهمیت دارند، از خانواده اکسید آهن می باشند که عبارتند از: گل اخرا ، گل ماشی (خاک سرخ) ، اکسیدهای آهن قرمز ،زرد و سیاه.

عمده ترین رنگدانه های معدنی

رنگدانه های سفید: مانند دی اکسید تیتان، اکسید روی، سولفید روی، لیتوپون، سفید آب سرب و اکسید آنتیموان
رنگدانه های قرمز: مانند هماتیت، سرنج و قرمز کادمیوم
رنگدانه های زرد: مانند لیمونیت، زرد کادمیوم و کرومات روی،لیتارژ
رنگدانه های نارنجی: مانند کرومات بازی سرب، نارنجی کادمیوم و نارنجی مولیبدون
رنگدانه های آبی: مانند کبالت و اولترامارین ، آبی پروس ، فتالوسیانین مس
رنگدانه های سبز: مانند اکسید کروم و سبز کرو
رنگدانه های قهوه ای: مانند اکسید آهن قهوه ای (فریت)

طرح تولید آسفالت رنگی (3)

ب) رنگدانه های آلی

امروزه رنگدانه های آلی به مراتب بیشتر از رنگدانه های معدنی می باشند. بعضی از جدیدترین رنگدانه ها ساختمان آلی فلزی دارند. بیشتر رنگدانه های آلی ، مواد شیمیایی آلی هستند که روی یک هسته معدنی هیدروکسید آلومینیوم رسوب داده شده اند. از مهمترین رنگدانه های آلی می توان به گروه فتالوسیانین ها اشاره کرد که طیف رنگهای آبی و سبز را در بر می گیرند. فتالوسیانین مس، رنگدانه آبی می باشد که به علت خواص مقاومتی خوب در برابر عوامل مختلف، یک رنگدانه با ارزش به شمار می رود.

رنگ آسفالت

هر رنگی تداعی گر نوعی فعالیت و عملکرد است. از این رو خواص برخی رنگهایی که رنگدانه آنها جهت افزودن به آسفالت وجود دارد را بیان می کنیم تا جدا از فضاهایی که با رنگ و نشانه های استاندارد بین المللی یا ملی پوشانده می شوند،بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
قرمز : رنگی است تداعی گر فعالیت . نماد تحرک و تهییج کننده . زرد : نورانی . آفتابی و شاداب . نیرومندی رنگ های زرد خالص در سطوح بزرگ می تواند احساس دل زدگی و بی حوصلگی ایجاد کند در صورتی که در سطوح محدود موجب انرژی بیشتر و سرخوشی می شود. آبی : سرشار از آرامش، راحتی و سکوت است، اما زمانی که آبی در نهایت خلوص، در کمیت وسیعی مصرف شود موجب سردی و حتی دلتنگی می شود.
سبز : رنگی استراحتی . آرام بخش و ملایم است . سبز کم رنگ نیز رنگی است سرزنده . خصوصا زمانی که با زرد آمیخته شود . اما زمانی که با آبی آمیخته گردد . آرام تر و درون گراتر می شود.
سفید : نماد خلوص . روشنایی و پاکیزگی است . یادآور نیرومند بودن است . اما زمانی که از آن با کمیت و سطح زیادی استفاده کنیم . احساسی بی روح از خود به جا می گذارد.
خاکستری : رنگی محافظه کارانه . آرام و ساکت می باشد . زمانی که با ذره ای قهوه ای تداخل یابد . می تواند گرمایی موثر ایجاد نماید. در فضاهای حرکتی که نیاز به تهیج بیشتر داشته و حس پویایی زیادی می طلبند ، می توان تونالیته های قرمز و زرد را پیشنهاد کرد و در فضاهایی که سکون بیشتری داشته و نیاز به آرامش در آنها احساس می شود تونالیته های آبی و سبز پیشنهاد می گردد.

طرح تولید آسفالت رنگی (4)

معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید آسفالت رنگی

۱. آسفالت : ۲۶۹۹۴۱۲۳۰۳

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی.

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده‌های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه می‌نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمائید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)