طرح تولید دامپتراک

مواد اولیه محصولات مورد بررسی در طرح حاضر به طور عمده از داخل کشور بصورت خام قابل تامین می باشد و به علت موقعیت محل اجرای طرح از نظر تامین این مواد شرایط مطلوبی حاکم است.
تنها ۴درصد از تایرهای فرسوده روانه طبیعت نشده و بازیافت می‌شوند. آمار کمتر از ۵درصدی برای صنعت بازیافت تایر پیش‌از آنکه حکایت از اوضاع نه‌چندان خوب بازگشت تایرهای فرسوده به چرخه تولید داشته باشد از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر ورود این تایرها به طبیعت خبر می‌دهد. در سال ۱۳۹۸ ۲۸۰هزارتن تایر نو برای استفاده در خودروهای جدید و خودروهای قدیمی وارد بازار شده‌اند که با یک حساب سرانگشتی بیش‌از ۲۰۰هزار تن تایر فرسوده به قبرستان‌های تایر در ایران اضافه شده است. تایرهایی که تنها ۸هزار تن از آن در کارخانه‌های بازیافت مورد استفاده مجدد در صنعت قرار گرفته‌اند و بیش‌از ۱۹۰هزارتن دیگر در گورستان‌های تایر در نقاط مختلف کشور به معضلی برای محیط‌زیست تبدیل شده‌اند.
در سال ۹۸، حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن تایر و تیوب در داخل تولید می‌شد. تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن هم واردات داشتیم. به این ترتیب حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن تایر و تیوب انواع وسیله نقلیه در کشور وجود دارد. از کل حجم موجود در کشور، بین هشت تا ۱۰ هزار تن تیوب و بقیه انواع تایر است.
در کشورهای خارجی فرمول‌هایی دارند که میزان تیوب فرسوده را تخمین بزنند. سرانه تایر را به‌ازای هر پنج تا شش نفر، یک حلقه در نظر می‌گیرند یا میزان تایر فرسوده حدود شش کیلوگرم به‌ازای هر نفر در نظر گرفته می‌شود، اما در ایران به دو علت نمی‌توانیم آمار دقیقی از تایر فرسوده داشته باشیم. در کشورهای خارجی مراکز دپویی وجود دارد یا شرکت‌هایی هستند که واسط بین شهرداری و بخش خصوصی، مسئول بازیافت هستند و تایر‌ها را در محل‌هایی دپو می‌کنند و برای واحدهای بازیافت به‌صورت رایگان می‌فرستند. حتی برای بازیافت تایر جوایز بازیافتی هم در نظر گرفته می‌شود.
از سال ۱۳۹۷ که صادرات تایر فرسوده ممنوع شد، قاچاق لاستیک‌های فرسوده بعد از ممنوعیت صادرات ادامه دارد و گویا در انحصار چند نفر است. افرادی که به راحتی لاستیک‌های فرسوده را جمع می‌کنند و به صورت سالم یا قطعات کوچک قاچاق می‌کنند. فعالان مجاز صنعت بازیافت معتقدند قاچاق لاستیک یکی از عوامل مهم کمبود مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی است. در نهایت پیش بینی میگردد ۱۳ تا ۱۴ میلیون حلقه تایر فرسوده در کشور وجود داشته باشد.

دامپتراک چیست؟

دامپتراک‌ها کامیون‌های غول‌پیکری هستند که برای استفاده‌ی خارج جاده‌ای تعبیه شده‌اند. از دامپتراک‌ها به‌طور مشخص در معدن‌کاری استفاده می‌شود. این ماشین‌ها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطله‌های معدنی و… به‌کار گرفته می‌شوند.
به‌طور کلی، با تقریب خوبی دامپتراک‌ها به‌طور میانگین توان حمل ۹۰ تا ۳۰۰ تن را دارا می‌باشند. البته این به آن معنا نیست که ظرفیت تمام این ماشین‌ها در همین محدوده تعریف شود؛ این ظرفیت می‌تواند در مواردی از ۹۰ تن کمتر یا از ۳۰۰ تن بیشتر هم باشد. در معادن ایران عمدتاً از دامپتراک‌هایی که توان حمل بار از ۴۰ تا ۱۰۰ تن را دارند، استفاده می‌شود.
در یک دامپتراک نوعی معمولاً یک سازه‌ی هیدرولیکی تعبیه شده که برای خالی کردن مواد به‌وسیله‌ی کفه‌ی پشتی‌اش به کار گرفته می‌شود. بازدهی بالا و سرعت کاری مناسب از ویژگی‌های بارز دامپتراک‌هاست که استفاده از آن‌ها را در زمین‌های غیرجاده‌ای و برای حمل مقدار انبوه بار مناسب می‌سازد.

تاریخچه ساخت دامپتراک

اولین کامیون کمپرسی کانادایی شناخته شده در سن جان، نیوبرانزویک ساخته شد، زمانی که رابرت تی موهینی در سال ۱۹۲۰ یک جعبه کمپرسی را به یک کامیون مسطح متصل کرد. دستگاه بالابر یک وینچ متصل به کابل بود که از طریق میله (قرقره) نصب شده متصل می‌شد. این کابل به قسمت جلویی پایین جعبه کمپرسی چوبی متصل شده بود که توسط یک محوری در پشت قاب کامیون متصل شده بود و اپراتور از طریق چرخاند یک چرخ لنگ جعبه را بالا و پایین می‌کند.

ویژگی‌های دامپتراک استاندارد

امروزه، تقریباً همه کامیون‌های کمپرسی با استفاده از هیدرولیک کار می‌کنند و آن‌ها از پیکربندی‌های مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام برای انجام یک کار خاص در زنجیره تأمین مواد ساختمانی طراحی شده‌اند.
کامیون کمپرسی یا دامپتراک استاندارد یک شاسی کامیون است که بدنه کمپرسی آن روی قاب نصب شده‌است. بستر توسط یک رم هیدرولیکی عمودی که در قسمت جلوی بدنه نصب شده‌است، بالا می‌رود، یا یک رم هیدرولیکی افقی و ترتیب اهرم بین ریل‌های قاب و پشت تخت در پشت کامیون لولا می‌شود. درب عقب را می‌توان به گونه ای تنظیم کرد که در لولاهای بالایی به سمت بالا چرخانده شود (و گاهی اوقات در لولاهای پایین نیز قرار می‌گیرد) یا می‌توان آن را در قالب “High Lift Tailgate” پیکربندی کرد که در آن قوچ‌های بادی دروازه را باز می‌کنند و بالاتر از تخلیه قرار می‌گیرند.
کامیون‌های سنگین اتحادیه اروپا اغلب دارای دو محور فرمان هستند. تنظیمات دامپتراک دو، سه و گاهی چهار محور است. ناگفته نماند که دامپتراک هشت چرخ چهار محوره دارای دو محور فرمان در جلو و دو محور قدرتمند در عقب است و در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا به ۳۲ تن متریک (۳۵ تن کوتاه؛ ۳۱ تن طولانی) وزن ناخالص محدود می‌شود. بزرگترین دامپتراک استاندارد اروپایی معمولاً “هزارپاً نامیده می‌شود و دارای هفت محور است. محور جلو محور فرمان است، دو محور عقب مجهز به نیرو هستند و چهار محور دیگر محورهای بالابر هستند.

انواع دامپتراک
۱ . کامیون کمپرسی مفصلی

دامپتراک‌های مفصلی (که بین کابین و جعبه کمپرسی قرار دارند) در صنایع معدنی بسیار پرکاربرد هستند. دامپتراک‌های مفصلی کمپرسی‌های بزرگ و سنگین هستند که در خارج از جاده برای حمل بارهای عمده در مناطق سخت استفاده می‌شوند.
دامپتراک‌های مفصلی نیز به دلیل دایره چرخش کوچکتر برای پروژه‌های بزرگ با درجه ای از فضای محدود بسیار عالی هستند. اگر برای زیر مجموعه پروژه عمرانی یا معدن کاری خود نیاز به حمل مواد فله ای را دارید، یکی از تأمین کنندگان استخدام دامپتراک مفصلی معتبر را در نظر بگیرید.

۲. دامپتراک‌های سایت یا بالابرهای جلو

اگر پروژه شما نیاز به یک ماشین کمپرسی جمع و جورتری دارد، دامپتراک سایت یا دامپینگ جلو ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. با نگه داشتن راننده در عقب دستگاه توسط میله‌های رولی، ظرفیت این کامیون‌ها از ۱ تن تا ۱۰ تن است، در حالی که در مناطق کار محدود هم ایمن است و هم محکم.
دامپتراک‌های سایت ماشین‌های کامپکتی دستی هستند که برای حمل بار خارج از جاده و بارهای موجود در سایت استفاده می‌شوند و با پیکربندی‌های مختلف برای استخدام در دسترس هستند. دامپرهای سایت به عنوان یک ماشین زمینی کاملاً همه‌کاره، با یک سطل پرش چرخان ۱۸۰ درجه ای ساخته شده‌اند که امکان پر کردن دقیق را فراهم می‌کند. توانایی این نوع دامپتراک در چرخش شدید و نوسان به شما امکان می‌دهد از هر مکان دسترسی تنگ در کار خود خارج شوید، فارغ از اینکه شرایط سخت یا لغزنده باشد. به همه این دلایل، دامپرهای سایت در صنعت عمران و ساختمان بسیار محبوب شده‌اندر

۳. دامپتراک‌های عقب سفت

کامیون‌های کمپرسی عقب سفت و محکم یکی از محبوب‌ترین انواع کامیون کمپرسی برای استخدام یک کامیون کمپرسی عقب سفت و محکم است، مناسب برای استفاده همزمان با بیل هیدرولیکی در معدن. این ماشین‌ها فقط در کاربردهای معدن یافت می‌شوند.
کامیون‌های عقب سفت و سخت مناسب برای استخراج معابر خارج از جاده و پروژه‌های سنگین حمل و نقل خاک هستند که در آن شما ممکن است نیاز به حفاری جاده‌ها داشته باشید و به یک کامیون نیاز دارید تا مقدار زیادی خاک را به مکان دیگری منتقل کنید. با این حال، کامیون‌های عقب سفت و محکم انعطاف‌پذیری محدودی دارند و برای کار با توجه به ظرفیت‌های عجیب و غریب آن‌ها به آموزش و مهارت قابل توجهی نیاز دارند.
با قابلیت‌های برتر حمل و نقل، حتی بزرگترین محموله‌ها را می‌توان با کامیون‌های کمپرسی سفت و سخت ما جابجا کرد.

۴. دامپتراک‌های زنجیری

زمین‌های ناهموار، لغزنده، شیب دار یا زمین‌های نرم و مناطق دسترسی تنگ مانع عمده ای برای اکثر حمل و نقل‌های سخت با ماشین‌های چرخ لاستیکی است. این‌جایی است که دامپتراک‌های مجهز به ریل (که به آن کامیون‌های خزنده نیز می‌گویند) وارد می‌شوند.
دامپتراک‌های خزنده به‌طور خاص برای کاربردهای خارج از جاده طراحی شده‌است و این مزیت را دارد که می‌تواند در فضاهای خیلی کوچک برای ماشین‌های بزرگتر مانور دهد. کامیون‌های کمپرسی نصب شده برای ردیابی برای انتقال مواد در شرایط نرم و مرطوب زیر پا از جمله سایت‌های ساختمانی گل آلود یا ماسه ای و محیط‌های دریایی استفاده می‌شود.

۵. دامپتراک‌های زیرزمینی

دامپتراک‌های زیرزمینی برای تولید بالا و کم هزینه حمل هر تن در برنامه‌های استخراج معدن زیرزمینی و حمل محموله از ۳۰ تا ۵۵t و بالاتر طراحی شده‌اند. از کامیون‌های دامپتراک زیرزمینی می‌توان در ساخت معادن زیرزمینی سخت، سنگ نرم و ساخت تونل استفاده کرد.
اپراتورهایی که روی این پروژه‌ها کار می‌کنند اغلب ساعت‌های طولانی را سپری می‌کنند. در نتیجه، تولیدکنندگان کامیون مفصلی زیرزمینی راحتی راننده را در اولویت اصلی خود قرار داده‌اند (به غیر از ایمنی – که همیشه مهمترین عامل است). بسیاری از کامیون‌های مدرن کمپرسی زیرزمینی اکنون به صورت ارگونومیکی برای راحتی، کنترل، بهره‌وری و به حداقل رساندن خستگی اپراتورها طراحی شده‌اند.

۶. دامپتراک‌های ریلی

دامپتراک‌های ریلی برای استفاده در ساخت و نگهداری ریل ساخته شده‌اند، این شامل حمل و نقل سنگ‌های خرد شده در کنار خطوط ریلی است. دامپتراک ریلی ریلی مجهز به چرخ‌های ریلی است که به ماشین اجازه می‌دهد از ریل‌های راه‌آهن رفت و آمد کند.
این نوع ماشین نام خود را از بزرگراه و راه‌آهن گرفته‌است، به این معنی که می‌تواند هم در جاده‌های معمولی و هم در مسیرهای ریلی کار کند. اساساً، یک دامپتراک ریلی از تمام ویژگی‌های یک کامیون کمپرسی ‘عادی’ برخوردار است، اما با پایین آوردن چرخ‌های ریل خود می‌تواند به رانندگی در خطوط ریلی تبدیل شود.

کاربرد انواع دامپتراک

کامیون‌های کمپرسی دارای انواع مختلف و پیکربندی هستند که هرکدام برای استفاده در کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند، بنابراین انتخاب مناسب برای پروژه یا عملیات مهم است.
از دامپتراک‌ها یا کمپرسی‌های مفصلی برای عملیات عمرانی و معدنی
دامپتراک‌های عقب سفت و محکم برای استفاده همزمان با بیل‌های هیدرولیکی در معدن
دامپرهای سایت و بالابرهای جلو برای استفاده در عملیات جمع و جور یا با ظرفیت کم
کامیون کمپرسی نصب شده برای کارهایی که نیاز به کار دارند در ماسه ای، خاکی، خاکی، برفی یا زمین‌های گل آلود
دامپتراک ریلی برای استفاده در پروژه‌های راه‌آهن
دامپتراک زیرزمینی برای استفاده در پروژه‌های معدن زیرزمینی سخت و سنگ نرم و ساخت تونل

موتور دامپتراک

به‌طور کلی، از دو نوع موتور دیزلی و الکتریکی برای تأمین نیروی مورد نیاز دامپتراک‌ها استفاده می‌شود. استفاده از موتور دیزلی به اتلاف ۷۰ درصدی انرژی می‌انجامد، در حالی که این میزان در صورت استفاده از موتور الکتریکی به ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. با این حال استفاده از موتور دیزلی نسبت به موتور الکتریکی نیز مزیت‌های نظیر ذخیره‌ی به‌مراتب آسان‌تر انرژی، اشغال جای کم‌تر و ارزان‌تر بودن را داراست.
مزیت‌های ذکرشده‌ درباره‌ی موتور دیزلی باعث می‌شوند تا استفاده از این موتور به‌جای موتور الکتریکی در صورتی که ظرفیت دامپتراک کمتر از ۳۰۰ تن باشد ارجحیت داشته باشد؛ اما اگر ظرفیت آن بیشتر از ۳۰۰ تن باشد، بهتر است که موتورهای الکتریکی به‌جای دیزلی به کار گرفته شوند؛ چرا که در صورت بالا بودن ظرفیت، فشار قابل توجهی به سیستم‌های انتقال نیرو وارد می‌شود. بنابراین برای کاهش اتلاف انرژی و همچنین افزایش طول عمر دامپتراک و قطعات تعبیه‌شده در آن استفاده از موتور الکتریکی ضروری است.

لاستیک دامپتراک

استفاده از لاستیک بادی نسبت به لاستیک توپر در دامپتراک‌ها ارجحیت دارد. لاستیک توپر می‌تواند به سنگین شدن بیش از حد ماشین و نیز اتلاف نیروی کششی بینجامد. همان‌طور که می‌دانیم دامپتراک برای حمل بار در زمین‌های غیرجاده‌ای طراحی شده است؛ لاستیک بادی به حرکت هرچه راحت‌تر این ماشین بر ناهمواری‌ها کمک شایانی می‌کند. این لاستیک‌ها برای جلوگیری از پنچر شدن با ضخامت قابل توجهی طراحی می‌شوند.
در ادامه، ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورتی که احتمال پنچر شدن لاستیک بسیار بالا باشد، مثلاً در زمین‌هایی که از سنگ‌های نوک‌تیز پوشانده شده‌اند، از لاستیک‌های توپر هم استفاده می‌شود. این لاستیک‌های توپر عمدتاً تنها برای چرخ‌های عقب ماشین به‌کار گرفته می‌شوند. از این لاستیک‌ها صرفاً می‌توان در شرایطی که سرعت بالا یکی از مولفه‌های مدنظر مصرف‌کننده نباشد، استفاده کرد؛ چرا که استفاده از لاستیک توپر به‌جای لاستیک بادی در زمین‌های غیرجاده‌ای به افت قابل توجه سرعت ماشین و دشوارتر شدن حرکت آن می‌انجامد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید دامپتراک

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک دامپ تراک ۲۹۲۴۴۱۲۴۱۷

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید دامپتراک

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت واحد های فعال تولید دامپتراک

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دامپتراک در کشور به تفکیک استان آمده است .

جدول واحد های فعال تولید دامپتراک

در جدول زیر تعداد و ظرفیت واحدهای تولید دامپتراک در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات دامپتراک

با جستجو در اطلاعات گمرک تا امروز تعرفه گمرکی اختصاصی به این محصول اختصاص نیافته لذا میزان واردات و صادرات آن نا مشخص میباشد.

درخواست تهیه طرح توجیهی

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

درخواست خدمات مشاوره سرمایه گذاری

برای تحقق یک ایده به کسب وکار موفق باید آن را از ابعاد گوناگون مانند بازار، توجیه اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، مدل سازی کسب وکار، زیرساخت های فنی و فرآیند های تولید مورد مطالعه قرار گیرد.
در صورت تمایل به دریافت خدمات (مطالعه فرصت سرمایه گذاری، تحقیقات بازار، طراحی مدل کسب و کار و سیستم سازی کسب و کار) می توانید پرسشنامه درخواست خدمات مشاوره را تکمیل نمایئد و یا با دفتر شرکت تماس حاصل فرمائید. کارشناسان گروه ایطرح آمادگی دارند پیشنهادهایی شامل شرح خدمات متناسب با نیاز کسب و کار شما را تنظیم نموده و با قیمت رقابتی جهت تصمیم‌گیری در اختیار تیم‌های راه انداز، استارتاپ‌ها و مدیران کسب و کارها قرار دهند.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)