طرح تولید سمعک دیجیتال

اولین نسل سمعک ها ، سمعک آنالوگ بود. در این مدل سمعک ، صدا بعد از ورود به سمعک توسط یک تقویت کننده ساده، تقویت می شد و این صدای تقویت شده به داخل گوش ارسال می شد. سمعک ها با این تکنولوژی مشکلات زیادی داشتند که مهمترین آنها عدم تنظیم مناسب سمعک بود. امروزه سمعک های دیجیتال دارای سیستمی برای کاهش سوت سمعک و یا فیدبک هستند ولی سمعک های آنالوگ این سیستم را ندارند و همین امر باعث کاهش کیفیت صدا و کارایی سمعک می شود.همچنین کیفیت صدایی که سمعک تقویت میکرد از وضوح خوبی برخوردار نبود.
در سمعک های آنالوگ قدیمی ،صدا بدون اینکه تغییر کند، صرفا افزایش پیدا می کرد و تقویت صدا به صورت خطی بود یعنی تمام صدا ها به یک اندازه تقویت می شوند.
سمعک های دیجیتریم و یا نیمه دیجیتال بعد از سمعک های آنالوگ و قبل از سمعک های دیجیتال تولید و عرضه شده اند و نسبت به سمعک های آنالوگ کیفیت بهتری دارند.
با پیشرفت تکنولوژی در سمعک ها، نسل جدید سمعک دیجیتال بوجود آمد.سمعک های دیجیتال با نسل های قبلی تفاوت دارند. نسل سوم سمعک ها مدار پردازشی دیجیتالی دارند و کارایی بهتری نسبت به سمعک های آنالوگ دارند.پردازش دیجیتال باعث کنترل و تولید صدای بهتر در سمعک ها می شود.
سمعک دیجیتال دارای سه قسمت رسیور یا گیرنده، مدار پردازشی و میکروفن یا بلندگو است. باتری نیز تامین انرژی سمعک را برعهده دارد. پردازشگر DSP باعث بهبودعملکرد سمعک و افزایش درک گفتار می شود. صدا در سمعک دیجیتال توسط میکروفن دریافت می شود، در پردازشگر پردازش شده یعنی اول و دوباره به صورت امواج توسط گیرنده(رسیور) به گوش ارسال می شود.
پردازش دیجیتالی در سمعک ها باعث می شود که بتوان سمعک را براحتی تنظیم کرد و یکی از مهم ترین تفاوت های سمعک های دیجیتال با آنالوگ در این است که سمعک های دیجیتال بر اساس ادیوگرام یا نوار گوش فرد کم شنوا تنظیم می شوند.
می توان برای سمعک تعریف کرد در صورت ورود اصوات آهسته به سمعک، آنها را بیشتر تقویت کرد یا وقتی که صدا با صدای بلند وارد سمعک می شود آن صدا را کم کرد تا آزاردهنده نباشد.
سمعک دیجیتال می تواند تشخیص دهد چه صدایی شبیه گفتار است و تقویت کند و چه صدایی شبیه نویز و همهمه است و باید آن را حذف کند به این گونه پردازش ها، پردازش های دیجیتالی و به این نوع سمعک ها، سمعک دیجیتال گفته می شوند.

مزیت سمعک های دیجیتال :

۱. تنظیم صدای سمعک در فرکانس های مختلف
۲. سیستم حذف فیدبک یا سوت سمعک
۳. افزایش وضوح گفتار و کاهش میزان نویز محیط
۴. ارتباط با وسایل بلوتوث دار در سمعک وایرلس و سمعک هوشمند
۵. اتصال سمعک به کمک لوازم جانبی به تلویزیون و …
۶. تقویت جهت دار میکروفن سمعک
۷. تنظیم صدای سمعک بر اساس محیطی که فرد در آن قرار گرفته است.
۸. تغییر اتوماتیک صدا در ورودی های مختلف صدا
۹. استفاده از سیستم حذف وزوز گوش
با ورود دیجیتال به عرصه سمعک، نسل سمعک دیجیتال تفاوت های زیادی با نسل قدیمی دارند و علاوه بر مزیت هایی که ذکر شد، کوچک تر شدن سمعک نیز از دیگر مزایای این نسل از سمعک هاست.

انواع سمعک های دیجیتال

سمعک دیجیتال در تمام مدل های زیر تهیه و تجویز می شود
– سمعک داخل گوشی
– سمعک پشت گوشی
– سمعک نامرئی
– سمعک رسیور در کانال یا Ric
بسیاری از افراد تمایل به استفاده از سمعک داخل گوشی یا سمعک نامرئی دارند.ولی این سمعک برای تمامی افراد ممکن است مناسب نباشد و با توجه به میزان افت شنوایی ، سن فرد و اندازه ی کانال گوش این مدل سمعک تجویز می شود.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید سمعک دیجیتال

کد آیسیک مخفف International Standard Industrial Classification (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) است. کد گذاری به عنوان روش ساده و دقیق برای تعیین هویت کالا، قطعات ، مدارک و اموال ، سالها است که در سطح شرکت هاو زنجیره های تأمین مورد استفاده قرار می گیرد.
کد آیسیک سمعک دیجیتال : ۳۳۱۱۵۱۳۴۵۸

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید سمعک دیجیتال

تعرفه یا به عبارت دیگری(TARIFF) یک نوع معیار رقمی و یا عددی می باشد برای شناسی و تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا .
تعرفه گمرکی میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا می باشد.تعرفه گمرکی در بستر تاریخ مبتنی بر سیستم و روش های خاصی از قبیل اداره گمرک،آمار،حمل و نقل،بیمه و غیره طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد.
کد تعرفه گمرکی سمعک دیجیتال : ۹۰۲۱۴۰

نحوه کارکرد سمعک های دیجیتال

در این سمعک‌ها از تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌شود، به‌طوری‌که صدا به صورت یک‌سری اعداد کدبندی شده و در هر زمان بلندی و شدت صدا مشخص می‌گردد. پردازش به این روش دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری همراه خواهد بود. صدای دیجیتال به صورت کاملا دقیق قابل تکرار است. صدای دیجیتال را می‌توان به دفعات متعدد، بدون کاهش کیفیت تا بی‌نهایت تکرار کرد. این کار مانند تهیه کپی‌های متعدد از یک تصویر اسکن شده می‌باشد. سمعک‌ ۱۰۰ % دیجیتال، سمعک هوشمند و سمعک هوشمند وایرلس از تکنولوژی دیجیتال استفاده می‌کنند.
سمعک‌ دارای پردازش دیجیتال سیگنال (DSP)، صداهای ورودی به میکروفون را به کدهای دیجیتالی تبدیل می‌کند. برای این کار، سمعک‌ دیجیتال بایستی صداهای ورودی را به طور مرتب آنالیز کنند. اغلب سمعک‌ها این کار را در ثانیه انجام می‌دهند. تعداد دفعاتی که سمعک دیجیتال صدا را در ثانیه آنالیز می‌کند، سرعت نمونه برادری (sampling rate) نامیده می‌شود.
سمعک دیجیتال سپس کدهای دیجیتالی را به بیت‌ها (bits) تجزیه می‌کند. هنگامی که صداها به کدهای دیجیتالی تبدیل و به بیت ها تجزیه شد، صداها به کانال‌های فرکانسی متفاوتی تقسیم می‌شوند. این فرایند به سمعک دیجیتال امکان می‌دهد، که تنظیمات در هر کانال فرکانسی دقیقا برحسب کم شنوایی و نیازهای شنیداری شما صورت بگیرد. پردازش‌های دیجیتالی دیگری (مانند کاهش نویز، تراکم و جهت‌داری) نیز در این مرحله انجام می‌شود، سپس کدهای دیجیتالی دوباره ترکیب شده و با هم یکی می‌شوند.
مرحله آخر تبدیل کدهای دیجیتال به صدا توسط رسیور (بلندگو) می‌باشد، به‌طوری‌که صدا توسط فرد شنیده می‌شود.

میکروفون سمعک :

میکروفون سمعک صداها را جمع آوری کرده و این صداها را به امواج الکتریکی تبدیل میکند وسپس این امواج الکتریکی را به تقویت کننده سمعک ارسال میکند .در سال های اخیر که با استفاده از فناوریهای جدید و پیشرفته میکروفون سمعکها را بصورت کاملا تخصصی تر و حرفه ایتر میسازند و بدین ترتیب این میکروفون ها قادرند ضعیف ترین صداها را ردیابی کرده و کوچکترین تغیرات در شدت صداهای اطراف را با کیفیت بسیار عالی ثبت میکنند، بدیهیست که عملکرد عالی این میکروفون ها زمینه ساز درک راحت تر اصوات اطراف و داشتن حس خوب شنیدن صداها با کیفیت عالی خواهد شد .

تقویت کننده سمعک : ( به اصطلاح موتور اصلی سمعک )

تقویت کننده، صداهای جمع آوری شده توسط میکروفون را آنالیز کرده و با توجه به نوع و میزان شنوایی کاربر سمعک، شدت این صداها را افزایش میدهد و تغیرات بسیار زیادی را بر روی صدا اعمال میکند و در نهایت این صدا را به بلندگوی سمعک ارسال میکند .
نکته : در سمعک های جدید و پیشرفته بر روی ارتقاء و افزایش سرعت پردازش اطلاعات و نیز کیفیت اعمال این تغیرات بسیار تاکید شده و این نگاه ویژه باعث شده کیفیت صدای این سمعک ها بسیار بالا تر رود و بعبارتی مانند گوش واقعی صداها را به مغز شما ارسال میکند .پیشرفته ترین قسمت یک سمعک تقویت کننده آن میباشد .
کمپانی های بزرگ سازنده سمعک هر ساله مطالعات و هزینه های بسیار زیادی برای افزایش کیفیت و قدرت این قطعه و در نهایت افزایش قدرت و کیفیت پردازش اطلاعات در سمعکها انجام میدهند .

باتری سمعک :

تمامی قطعات الکترونیکی برای فعال شدن مدارات الکترونیکی و انجام عملکرد نیازمند منبع تغذیه مناسبی میباشند، که این منبع میتواند برق مستقیم باشد و یا بصورت باتری بر روی خود دستگاه تعبیه گردد.در تمام سمعک ها هم برای فعال شدن مدارات و انجام عملکرد کامل قسمتی برای قرار گیری باتری در نظر گرفته میشود .
در سمعک های جدید تر و پیشرفته تر میتوان از باتری قابل شارژ بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به تعویض باتری نخواهید داشت، که البته قابل شارژ بودن باتری هم مزایا و معایب خود را دارند .که در ادامه به مقایسه مزایا و معایب هر دو نوع باتری بیشتر خواهیم پرداخت .دقت کنید در ساخت تمامی سمعکهای موجود در دنیا از باتری استفاده میشود .

بلندگوی سمعک ( رسیور سمعک )

تمامی تغیرات و پردازش هایی که سمعک بر روی صداهای ورودی اعمال میکند در نهایت به عنوان پیام های الکتریکی به رسیور یا بلندگوی سمعک میرسند و رسیور این صداها را به ارتعاشات مکانیکی تبدیل کرده و به داخل گوش شما میفرستد .در واقع بلندگوی سمعک صدا را ایجاد و به داخل گوش شما هدایت میکند . هر چقدر کیفیت رسیور بیشتر باشد صدای سمعک طبیعی تر و صاف تر شنیده خواهد شد .
تمامی شرکتها سعی بر این دارند که همه قطعات سمعک بویژه بلندگوی سمعک را با کیفیت تر و کوچکتر تولید کنند .

قطعه بلوتوث یا وایرلس در سمعک ها ۲.۴GHz

تقریبا در ساخت تمامی سمعکهای جدید و بهروز از قطعه وایرلس بهره برده شده است .توجه داشته باشید در ساخت سمعک های ۱۰۰% نامرئی نمیتوان از این تکنولوژی بهره برد .
سمعکهایی که از این تکنولوژی (وایرلس) برخوردار هستند به راحتی میتوانند با سایر وسایل مجهز به بلوتوث ( مثل تلویزیون، کامپیوتر، موبایل … ) ارتباط برقرار کرده و سبک زندگی کاربران سمعک ها را بسیار راحت و دلپذیرتر کنند .
این گونه سمعکها حتی میتوانند با سمعک گوش مقابل هم ارتباط برقرار کرده و به این طریق هماهنگی کاملی بین دو سمعک اتفاق بیافتد.در افرادی که از تکنولوژی ارتباط دوگوشی بهره میبرند بدلیل این که سمعکی که صداها را با کیفیت بیشتری دریافت میکند این کیفیت را با سمعک گوش مقابل هم به اشتراک میگذارد و با اعمال اثرات کنترلی و متقابل هردو سمعک بر روی همدیگر صدای هردو سمعک کاملا هماهنگ میشود و در نتیجه کیفیت شنیدن صدای سمعک ها بسیار بیشتر از حالت تک گوشی میشود .

وضعیت واحد های در دست احداث تولید سمعک دیجیتال

در نمودار زیر تعداد و ظرفیت واحدهای در دست احداث تولید سمعک دیجیتال در کشور به تفکیک استان آمده است .

وضعیت واردات و صادرات سمعک دیجیتال

نمودار واردات و صادرات سمعک دیجیتال در کشور به تفکیک سال در شکل زیر آمده است.

پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری طرح تولید سمعک دیجیتال

ظرفیت تولید سالیانه : ۷۵۰۰ عدد
نرخ برابری دلار : ۲۵۰۰۰ تومان
مساحت زمین موردنیاز : ۱۰۰۰ مترمربع
زیربنای کل : ۴۰۰ مترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۸ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴.۸ میلیارد تومان (بدون احتساب هزینه زمین)
ارزش ماشین آلات و تجهیزات : ۳ میلیارد تومان
نرخ بازده داخلی در سال مبنا : ۴۰ درصد

نکته مهم

این طرح صرفا به عنوان یک ایده سرمایه گذاری مطرح می شود. جداول و نمودارها تقریبی است.

امکان سرمایه گذاری با ظرفیتهای مختلف و به تبع آن سطح سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از میزان اعلام شده نیز وجود دارد.

درصورت نیاز به تدوین طرح توجیهی می توانید با شرکت تماس حاصل فرمایید یا فرم اولیه سفارش طرح را تکمیل نمائید.

 

 


درصورت تمایل به این مطلب امتیاز دهید:

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)